Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
1/7

Svenska supersportbilen utmanar "treenigheten"

Den kostar två miljoner dollar, ska utmana Porsches och Ferraris hyperhybrider och är tillverkad i – Ängelholm. Nu kommer lyxbilstillverkarens senaste modell som fått företaget att växa. – Vi har mer än fördubblat antalet anställda, säger Christian von Koenigsegg till Business Insider.

Det handlar om Koenigseggs Regera, som gjorde sin debut i prototypform under 2015. Business Insider menar att Ferrari LaFerrari, McLaren P1 och Porsche 918 utgör "the Holy Trinity of million-dollar hybrid hypercars" – ungefär "den heliga treenigheten bland multimiljondyra hyperhybridbilar" – men att de nu får konkurrens genom den Ängelholmstillverkade bilmodellen. 

Plug in-hybrid

Nu finns Regera i produktionsmodell. Enligt vd Christian von Koenigsegg är det dessutom den första icke-elektriska bilen i produktion som saknar traditionell växellåda. 

Bilen är en plug in-hybrid, men passar kanske inte den som gillar att köra på el längre sträckor. Mer än cirka 16 kilometer på el ska man inte räkna med i en Regera. 

Modellen får biltillverkaren att växa

Koenigsegg, som funnits sedan 1994 i den skånska kuststaden, har i och med Regera kunnat växa rejält.

– Förra året anställde vi 68 personer, nu är vi 112, säger von Koenigsegg till Business insider. 

Och styrkan ser ut att ha att göra den närmsta tiden, för hälften av Regera-bilarna är trots den saftiga prislappen redan sålda.

– Vi har sålt 40 av 80 redan innan den första produktionsbilen hade levererats. Nu har vi en väntelista på tre år.

Koenigsegg i en egen kategori

Bilindustriexperten Martin Sköld, docent vid Handelshögskolan i Stockholm, tycker inte man ska jämföra Koenigsegg med till exempel Porsche, eftersom den svenska biltillverkaren finns i en lite egen kategori, menar han.

– Jag vet inte om det är ett vedertaget uttryck men kallar dem supersportbilar, de som närmast produceras för hand i en mycket lägre serie. En helt annan produktionsanläggning om man jämför med framför allt Porsche, men även Ferrari och Lamborghini. 

Ängelholmstillverkaren har medvind just nu, konstaterar Sköld, med en stark tillväxt och orderbok.

– Han (Christian von Koenigsegg, reds anm) har gjort det smart i många år, och de har kunder över hela världen i det exklusiva lilla segmentet. De som redan har allt, de vill ha Koenigsegg. Det ser ljust ut just nu, men hur framtiden blir vet man som vanligt inte i den här branschen.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.