Svenska Spel driver även vanliga kasinon. Arkivbild.
Svenska Spel driver även vanliga kasinon. Arkivbild.

Svenska Spel drar i reklambromsen

Efter den kritiska debatten slutar statliga Svenska Spel att göra reklam för den egna nätkasinoverksamheten, åtminstone för resten av året.

ANNONS
|

När spelmonopolet skrotades vid årsskiftet, om än med viss fortsatt statlig reglering, gav sig Svenska Spel direkt in på den ofta kritiserade nätkasinoverksamheten – som av experter brukar dömas ut som den spelform som orsakar mest spelberoende.

Annonseringen skulle vara måttlig, var den nya lagens intentioner, men civilminister Ardalan Shekarabi har inte varit imponerad och har därför hotat branschen med tuffare reklamregler. Att statens egna bolag går före är kanske därför inte så konstigt.

Även Svenska Spel har ökat sin reklambudget hittills i år, som en konsekvens av bland annat satsningen på nätkasino. Men för resten av året kommer nu reklaminvesteringarna att dras ner totalt sett, enligt kommunikationsdirektör Joakim Mörnefält.

ANNONS

Svenska Spel har inte hunnit bli någon storspelare på nätkasinon, där är de utländska bolagen betydligt större. Men Joakim Mörnefält vill inte berätta hur stor marknadsandel Svenska Spel har på nätkasino. Måhända är det ingen jätteförlust för den statliga speljätten att dra ner på ambitionerna för just den typen av spel.

Helst skulle Svenska Spel gärna se ett totalt reklamförbud för nätkasinon.

- Det borde vara hårdare regler för farliga spel, säger Joakim Mörnefält.

Enligt Svenska Spel stod nätkasinoreklamen för cirka 60 procent, eller 4,3 miljarder kronor, av all spelreklam under 2018.

TT

ANNONS