Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

En knapp tredjedel av alla nyregistrerade bilar är nu laddbara fordon visar färska siffror från januari. Bild: Tomas Oneborg/SvD/TT
En knapp tredjedel av alla nyregistrerade bilar är nu laddbara fordon visar färska siffror från januari. Bild: Tomas Oneborg/SvD/TT

Svenska folket köper laddbart – så hög var andelen i januari

Det börjar närma sig en tredjedel – andelen av de nya bilarna som är helelektriska eller laddhybrider. Det visar färska siffror från Bil Sweden.

Bilmarknaden vände nedåt i januari efter en fordonsskattehöjning, rapporterar branschorganisationen Bil Sweden. Nedgången var hela 57,5 procent jämfört med samma period i fjol. Samtidigt noteras en högre andel av elbilar – laddhybrider eller helelektriska, de utgjorde 30,7 procent av de totala antalet 16 798 bilar eller 5 153 stycken. Det var en ökning av elbilar med 94 procent jämfört med samma period i fjol.

– Nu når vi en brytpunkt där produktutbudet ökar och inte bara i de exklusivaste modellerna utan varumärken och modeller i alla prisklasser, säger Mattias Bergman, vd för Bil Sweden.

Ser man till bilmärken sålde Volkswagen flest bilar i januari eller nästan 17 procent av det totala antalet bilar, vilket placerade Volvo på andra plats med drygt 16,6 procent av bilmarknaden. Därefter följde Kia, Mercedes och Toyota.

LÄS MER: Volvo Cars lovar minskade utsläpp i linje med Parisavtalet

Volkswagen i topp bland laddbara

Ser man till alla modeller toppar Volvos mellanklassmodell S60 och V60 listan med över tusen registreringar under månaden följt av Volkswagen Passat, Kia Niro, Volvo S90/V90 och Kia Optima.

Ser man istället till enbart laddbara bilar så är det Volkswagen Passat som toppar med en laddhybrid. Ser man till den bäst säljande helelektriska bilen är det under januari Kia Niro.

Av de laddbara var det bara knappt 20 procent av dessa som köptes av privatpersoner – den stora majoriteten nya laddbara bilar är istället registrerade på företag och används som tjänste- eller leasingbil.

– Det är naturligt. Ofta är företagen tidiga med att köpa ny teknologi och efter några år kommer det ut på andrahandsmarknaden. Det handlar dels om ett högre inköpspris och att det finns lägre förmånsvärden, säger Mattias Bergman.

Under de kommande två åren kommer ungefär 200 nya laddbara produkter, sett till både hybrider och elbilar. Dessutom är målsättningen att leveranstiderna ska halveras från dagens 6–12 månader, menar Bergman. Det kommer troligtvis innebära en högre andel laddbara bilar som i framtiden köps av privatpersoner.

Topplistan: Antal registrerade laddbara bilar i januari

1. VW Passat GTE, laddhybrid, 652

2. Kia Optima PHEV, laddhybrid, 486

3. Mitsubishi Outlander PHE, laddhybrid 427

4. Kia Niro plug-in hybrid, laddhybrid, 351

5. Volvo V60 twin-engine, laddhybrid, 346

6. Volvo S/V90N, twin-engine, laddhybrid, 312

7. Kia Niro EV, helelektrisk, 282

8. Volvo XC60N twin-engine, laddhybrid, 227

9. BMW 990E sedan, laddhybrid, 145

10. Renault Zoe, helelektrisk, 133

Källa: Bil Sweden

Kraftig ökning väntas av laddbara

Enligt Bil Sweden är prognosen för laddbara bilar ljus – branschorganisationens bedömning är att den totala andelen sålda hybrid- och elbilar kommer att ligga runt 30 procent i år. 2021 är prognosen 40 procent och 2030 beräknas 80 procent av alla nya bilar som säljs vara laddbara.

– Men det förutsätter en fortsatt satsning på styrmedel och laddinfrastruktur, säger Mattias Bergman.

Det är framförallt de två orosmolnen han ser på himlen för de laddbara bilarna: att det finns tillräckligt med laddpunkter och att man från politiskt håll fortsätter att stödja utvecklingen med olika former av styrmedel för köp och nyttjande.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.