Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Svensk export vill hoppa på Indien-tåget

Indisk ekonomi fortsätter att visa stark tillväxt. Nu vill också den svenska exportindustrin ta del av framgången. Under en femårsperiod har de blågula exportsiffrorna till landet pekat nedåt.

Under onsdagen kom nya BNP-siffror för Indien. Även om statistiken delvis blev en besvikelse – tillväxten för det senaste kvartalet slutade på 6,1 procent vilket var under analytikernas förväntan – är det fortfarande en fart på Indiens ekonomi som de flesta länder bara kan drömma om.

- Vid sidan av Kina har Indien har en särställning och man har hopp om att göra nästa "Kina-resa", säger Tobias Glitterstam om Indiens ekonomiska utveckling.

Som Business Swedens regionchef för Asien är han stationerad i Kina men ansvarig för verksamheten i Indien och besöker landet regelbundet.

För svenska företag är landet med över en miljard invånare oerhört attraktivt och såväl från Business Sweden som från politiskt håll för man nu en offensiv kampanj för att stärka svensk närvaro i Indien.

Statsminister Stefan Löfven var förra året med en svensk företagsdelegation vid industrimässan "Make in India" i Mumbai, premiärminister Narendra Modis satsning för att få utländska bolag till Indien. För ett par veckor sedan var även EU- och handelsminister Ann Linde (S) på besök.

Ger stabilitet

- Mitt intryck just nu är att Modi ger en stabilitet och garant för fortsatta reformer. Det är tydliga steg framåt, samtidigt i jämförelse med Kina är Indien mindre förutsägbart och transparent, företag uppfattar det som en fortsatt komplex marknad att verka i.

Samtidigt har också svensk export till Indien backat. 2011 handlade det om nästan 13,5 miljarder kronor, 2015 10,9 miljarder kronor och 2016 8,9 miljarder kronor. Mer positivt är då att antalet svenska företag som etablerade sig Indien växte med 27 stycken under 2016.

- Vi ser å ena sidan ökade investeringar, å andra sidan är vi naturligtvis bekymrade över att exporten inte lyfter som vi önskar. Min bedömning är att detta är sammankopplat. Mer och mer av tillverkningen sker i Indien och för att få tillgång till den indiska marknaden samt en konkurrenskraftig marknad, säger Tobias Glitterstam.

Växande medelklass

Med en växande medelklass finns två företagssektorer som särskilt gynnas, enligt Tobias Glitterstam.

- När det gäller infrastruktur och industri ser vi bolag som Atlas Copco, SKF, Sandvik och ABB har en bra tvåsiffrig tillväxt i Indien. Den andra delen handlar om konsumtionsmarknaden, inte bara företag som Ikea och H&M utan även inom hälsovård och utbildning som vi ser positivt på.

TT: Hur bedömer du då landets ekonomiska framtid?

- Jag är i grunden positiv, tveklöst finns tillväxten och en bättre takt i reformagendan, däremot tror jag inte det kommer vara en lika rak och snabb tillväxt som i Kina utan man får ställa in sig på en mera ryckig och oförutsägbar resa.