Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Kallt på stranden – men varmt i butiken. Gekås, Nordstan och Stena Line har haft en toppensommar.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Supersommar för handeln

Kallt och molnigt är inget toppväder för stranden – men för handeln har det varit en supersommar. Och Gekås i Ullared har slagit nytt försäljningsrekord. Igen.

I Svensk Handels månadsbarometer i början på juli, hängde handlarna med huvudet och hade låga framtidsförväntningar på ökad försäljning och antalet anställda.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Men efter två osedvanligt kalla och molniga juni och juli, skiner handeln som solen och slår nya försäljningsrekord.

– Vi har väl varit med om vad man brukar kalla för bra shoppingväder, lite varannandagsväder då semesterfirarna försöker hitta på något annat än stranden. Då är vi ett av utflyktsmålen bland alla saker man hittar på västkusten, säger Jan Wallberg, koncernchef på Gekås i Ullared.

Sommaren än inte över för Gekås del, där gör man inte slutsummeringen förrän efter augusti.

– Men juni och juli har varit väldigt bra månader för oss, och vi har lite ökningar. Vi hade över en miljon besökare, vilket är väldigt bra och ligger över nivån vi brukar ligga på, säger han.

Totalt sålde Gekås för över en miljard kronor under juni och juli, varav 600 miljoner kronor under julimånaden.

– Vi ligger något över plan, så vi är väldigt nöjda med den här sommaren, säger Jan Wallberg.
 

Coldplay bra för affärerna

Juli såg länge ut att bli den kallaste sedan 1979, men värme i Norrland drog i slutet på månanden upp snittemperaturen till 2015 års julisiffror, enligt SMHI.

Detta har dock inte påverkat beläggningen på Gekås camping och stugbyar.

– Det går utmärkt. Vi har haft 3 000 till 3 500 nattgäster i princip hela sommaren, och de sista veckorna i juli har det varit helt fullbelagt, säger Jan Wallberg.

Nordstan, som är Sveriges största köpcenter, sett till omsättning och antalet besökare har också haft en lysande sommar. Under juni och juli har Nordstan haft 5,1 miljoner besökare jämfört med 4,5 miljoner för samma period i fjol. Det är en ökning med 13 procent.

– Vi får inte totalsiffrorna förrän i slutet på augusti, men när jag ringt runt och kollat av med några av de stora som Åhléns, Lindex och McDonalds så säga alla att juli varit jättebra. Restaurangsidan som är något mer väderstyrd har varit lite mer ojämn. Men försäljningsmässigt har det varit en jättebra sommar och bättre än föregående år, säger Ulrika Carlsson, vd för Nordstan.

I fjol omsatte Nordstan 1,1 miljard kronor under juni och juli och tendensen pekar på att omsättningen blir något högre i år.

Hon konstaterar också att Coldplays spelningar på Ullevi under midsommarhelgen skapade en oväntad kundrusch.

– Midsommar är normalt en låg helg besöksmässigt, men när Coldplay var här hade vi besökssiffror som en bra fredag. Handeln mår generellt gott av när det är bra konserter, och vi har inte sett siffrorna för Håkan Hellström-konserterna ännu, säger hon.
 

Herrkläder hit på Stena Line

Möbelföretaget Mio i Tibro redovisar en stark försäljningsökning för juli och nådde en tillväxt på en miljard för de senaste tolv månaderna.

– Prestationen som alla Mio-handlare och medarbetare gjort den här sommaren är helt utan motstycke, skriver vd:n Björn Lindblad i en kommentar.

I slutet på juni drog Stena Line igång sin outlet-shopping för försäljning av märkeskläder och accessoarer ombord på Stena Danica.

– Antalet shoppingresenärer ligger totalt på 115 000 under juli, så där är det ingen ökning. Däremot kan vi glädjande se att försäljningen ligger på 15 procent över prognos på outlet-försäljningen, säger presschefen Jesper Waltersson.

Några exakta siffror presenterar man inte av konkurrensskäl, men rederiet kan något förbluffat konstatera att det är herrkläder som säljer alla bäst ombord, och står för 51 procent av försäljningen.

Under samma period har rederiets totala ombordförsäljning ökat med över 15 procent.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.