Supersöt sportdryck ska erövra idrottsvärlden

Elitidrottare dricker stora mängder energidryck. Så stora mängder att de flesta lider av magproblem. Olof Sköld och hans kollegor hittade en lösning på problemet – i ett forskningslabb – och intresset har inte låtit vänta på sig.

ANNONS
|

I september 2016 skapade en vattenflaska spekulationer i löparvärlden. Den etiopiska maratonlöparen Kenenisa Bekele hade precis sprungit Berlin maraton och vunnit. Han poserade lyckligt på alla bilder. I sin hand höll han en flaska med en suddig logotyp. Nu undrade alla – vad innehöll flaskan?

Det dröjde inte länge förrän det började ringa i Olofs Skölds telefon. Det göteborgska startupbolaget Maurten hade utvecklat världens första ”sportbränsle”, en sportdryck med högre kolhydratinnehåll än någon av konkurrenternas motsvarigheter. Nu spreds ryktet snabbt bland elitidrottare. Den nya drycken beskrevs som magisk.

– En maratonlöpare vill få i sig så mycket socker som det bara någonsin går under loppet för att underlätta för kroppen, men traditionella energidrycker orsakar stora magproblem. Det fanns ett stort behov av en annan lösning. Världens första sportdryck lanserades på 1960-talet, sedan dess har utvecklingen i princip stått stilla, säger Olof Sköld, vd på Maurten.

ANNONS

Han konstaterar att bolagets dryck är allt annat än magi. I stället har den rentav utvecklats i ett forskningslabb. Innovationen bygger på många års forskning och Olof Sköld har samarbetat med både elitidrottare och universitet i Sverige, England, Danmark och Sydafrika.

Det är lätt att tro att Maurten har tillsatt ett nytt mirakelämne i sin energidryck. I verkligheten är det precis tvärtom. Energidrycken innehåller nästan bara socker, vatten och salt. Det unika är att det hittat ett nytt sätt att transportera sockret till magsäcken.

–Om du lägger en sockerbit i vatten, då kommer sockret att lösas upp. Det är ungefär det som händer om du dricker en traditionell sportdryck. Men sockret gör ingen nytta i magsäcken, sockret tas upp först i tarmen. Vi har använt oss av så kallad hydrogelteknologi för att kapsla in sockret. Det löses upp först när det kommer till tarmen, säger Olof Sköld.

Den nya drycken beskrivs som dubbelt så effektiv som konkurrenternas motsvarigheter.

– Normalt sett har nio procent socker ansetts vara max vad kroppen klarar av. Vår dryck innehåller 18 procent socker. Utan den här tekniken hade man kräkts om man fått i sig så mycket socker, säger Olof Sköld.

ANNONS

För att finansiera lanseringen tog de in pengar i två investeringsrundor. Inom kort är det också tänkt att de ska släppa fler produkter vid sidan av sportdrycken.

Att löpning fortfarande är en viktig del av företaget är tydligt. På väggarna i bolagets kontor hänger bilder på en rad olika maratonlöpare. Längs med korridorsgolvet har de målat löparbanor kompletta med nummer och allt. I dag samarbetar de också med svenska och internationella idrottsstjärnor inom exempelvis cykling, triathlon och orientering.

– Vi har vår ingredienslista på framsidan av förpackningarna. Det är det ingen annan tillverkare som har, det kan jag lova. Vi sorterade bort allt som inte var direkt kopplat till ökad prestation. Varken konserveringsmedel, färgämnen, syra eller smak kommer att hjälpa löparen att springa snabbare. Vår dryck smakar nästan ingenting. Det uppskattas av eliten, säger Olof Sköld.

Drycken säljs redan till elitidrottare i exempelvis Polen och Ungern. Tanken är att börja sälja till motionsidrottare också så småningom. Olof Sköld berättar också att de samarbetar med ett stall maratonlöpare som alla har ambition att gå under drömgränsen i maraton på två timmar. Så sent som förra helgen sprang kenyanske Eliud Kipchoge världens genom tidernas snabbaste maraton, bara 25 sekunder från drömgränsen och drygt två och en halv minut snabbare är Dennis Kimettos världsrekord på 2.02.57 (dock uppfyllde loppet inte förutsättningarna för att noteras som ett nytt världsrekord).

ANNONS

– Det är en av de största friidrottsprestationerna genom tiderna och det känns väldigt kul att han drack vår dryck, säger Olof Sköld.

Trots hajpen beskriver han ändå tekniken som en i grunden enkel lösning. Att ingen hunnit före dem tror han handlar om strukturer och fördomar.

– Sport är väldigt lågt rangordnat i forskningsvärlden. Det är nog därför ingen gjort det här före oss. Forskare vill inte jobba mot något så banalt som sportnutrition, men i själva verket är det här ju något som kan göra stor skillnad för väldigt många, säger Olof Sköld.

Företaget: Maurten

Gör: Utvecklar och säljer en ny sportdryck med lågt kolhydratinnehåll och höga sockernivåer

Grundades: 2015

Säte: Göteborg

ANNONS