Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

1/6

Succé för Volvo-projekt i Göteborg

Det pratas industrirevolution på Hisingen. Här har AB Volvo och Skanska testat världens första Electric Site och resultatet av elektrifierade och förarlösa maskiner har visat sig vara bättre än väntat.
– Jag känner naturligtvis en stolthet, säger AB Volvos vd Martin Lundstedt.

Det är Volvo Construction Equipment och dess kund Skanska som under de senaste tio veckorna rullat forskningsprojektet Electric Site på Vikan kross, Skanskas stora bergtäkt ute på Hisingen. Anläggningen invigdes med bland annat näringsminister Damberg på plats i slutet av augusti. Förhoppningen var att elektrifierade och självkörande dumprar, hjullastare och grävmaskiner skulle sänka koldioxidutsläppen med 95 procent.

Så gick det inte. Istället kan man nu visa att utsläppen sänkts med hela 98 procent – ett besked som möttes av applåder när forskningsresultatet presenterades vid bergtäkten ifråga på onsdagsmorgonen. Energikostnaderna har samtidigt gått ner med 70 procent.

– Efter att vi har jobbat med det här i tre år känns det fantastiskt att kunna samla alla och visa upp det här resultatet, säger Uwe Müller, projektledare från Volvo-sidan.

– Vi tyckte vi hade lagt ett högt mål med 95 procent och nu blev resultatet 98.

Även Melker Jernberg, Volvo CE:s vd, är mer än nöjd.

– Vi hade stora förväntningar när vi kom hit med det resultatet, samtidigt som alla inblandade verkligen arbetat som ett team – det är klart att det värmer i hjärtat.

LÄS MER: Volvos elektrifierade maskiner ska förändra världen

De elektrifierade maskinerna är mycket dyrare än de klassiska dieseldrivna, men projektledarna tror ändå att man på sikt ska spara 25 procent på maskinkostnader. Samtidigt finns vissa nya utmaningar med el- och självkörande fordon, vilket har varit tydligt under projektets gång. På det här viset jobbar man i ett system snarare än med enskilda maskiner, vilket innebär att ett enskilt tekniskt fel påverkar hela kedjan. Batterier, som bland annat är känsliga för kyla, är ett annat.

Volvo CE:s vd Melker Jernberg och AB Volvos vd Martin Lundstedt. . Bild: Anders Ylander

– Som alltid vid teknikskiften behöver man utveckla olika kompetensområden, säger Martin Lundstedt, AB Volvos vd.

– Batterier är ett område vi satsar mycket på, men även kommunikationsutrustning, systemplanering och sättet att samarbeta på för att få ut effekterna den här nya teknologin erbjuder.

Vad innebär resultaten vi sett i dag för Göteborg?

– Vi har ju väldigt mycket av vår forskning och utveckling här, och vi kommer fortsätta att driva på och investera i den här typen av teknologier och affärsmodeller. Det är en väldigt viktig del för vår framtida närvaro och utveckling att vi ligger i framkant, eftersom det kommer ske såpass mycket skiften framöver, säger Lundstedt.

– Jag känner naturligtvis en stolthet över att vi har teknologi i absolut framkant, men ännu viktigare att vi har människor i organisationen och i de övriga delarna i det här som kan påvisa att vi kan förändra världen till det bättre när det gäller våra stora utmaningar och samtidigt driva vår konkurrenskraft.

Chansen finns att man på sikt ska kunna köra Volvos anläggningsmaskiner helt utan koldioxid. Hjullastaren är en fullseriehybrid, men den lilla dieselmotorn kräver så få liter att den skulle kunna köras på HVO-diesel, vilket står för Hydrerad Vegetabilisk Olja. . Bild: Anders Ylander

När Volvos kunder kan köpa de maskiner som fram till jul kommer att fortsätta att testköras på Vikan är ännu inte klart, men redan finns mycket av den teknologin i utrustning som koncernen säljer, enligt vd:n. Tidigare i veckan stod det klart att Volvo Lastvagnar tecknat sitt första kommersiella kontrakt om att leverera självkörande fordon, i detta fall sex stycken tunga lastbilar till Norge.

– Det kommer här steg för steg och vi känner att vi har en ledande position och den ska vi inte tappa.

Det verkar ju gå väldigt bra för AB Volvo just nu. Vad håller dig vaken om nätterna?

– Som tur är så sover jag ganska väl och det beror väl på att vi har så mycket att göra på dagtid. Men om man ändå vaknar en tidig morgon och funderar så ser vi också att det runt om i världen finns många utmaningar. Geopolitiskt naturligtvis, vilket innebär att att vi måste vara beredda på olika scenarion, men också säkerställa att vi investerar i de nya teknologierna och inte minst kompetensutveckling av våra medarbetare så vi kan vara konkurrenskraftiga, säger Lundstedt.

– Men jag sover bra. Inte jättelångt, men bra.

LÄS MER: Volvos nya hjullastare är helt byggd i Lego

Electric Site-projektets maskinpark

Electric Site-projektet involverar åtta autonoma, batterielektriska HX2-lastbärare som transporterar material. HX2 har ett siktsystem som gör att maskinen kan upptäcka människor och hinder i närheten. Den kan följa en inställbar, förprogrammerad GPS-bana.

Den elhybridbaserade hjullastarprototypen LX1 förbättrar bränsleeffektiviteten på stenbrottet med mer än 50 procent, samt ger stora minskningar av utsläpp och buller.

Den kabelanslutna grävmaskinprototypen EX1, som väger 70 ton och har dubbel energiförsörjning, lastar den primära krossen på stenbrottet. Basmaskinen för EX1 är en Volvo EC750-bandgrävare som har uppgraderats så att den utöver dieselmotorn numera även innehåller en elmotor.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.