Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Mängder av nya elbilar har exporterats till utlandet direkt efter att de första ägarna fått den svenska miljöbonusen utbetald. Arkivbild

Subventionerade elbilar försvinner till Norge

Sedan de statliga premierna betalats ut har mängder av supermiljöbilar försvunnit till utlandet, främst Norge. Totalt har 1 533 bilar exporterats – efter att de första ägarna fått ut 39 miljoner kronor i statligt stöd, skriver Dagens nyheter.

Syftet med det svenska stödet till supermiljöbilar, i första hand elbilar och laddhybrider, var att omställningen till en miljövänligare fordonsflotta ska gå fortare. Det var knappast tänkt att premierna på 20 000 eller 40 000 kronor skulle gå rakt ner i fickan på den första ägaren som sedan snabbt kunde sälja bilen till utlandet där det, precis som i Sverige, råder stor brist på den här typen av fordon.

Nu höjd bonus

Att bilarna är särskilt efterfrågade i Norge beror på de norska premierna även gäller begagnade bilar, medan de i Sverige bara går till förstagångsköparen oavsett om det är en privatperson eller ett företag. En stor del av bilarna som avregistrerats i Sverige sedan miljöbilspremien betalats ut har köpts av företag, visar DN:s granskning.

Bilarna som exporterats har samtliga fått premier enligt det system som upphörde 30 juni år. Enligt det bonus-malus-system som därefter började gälla betalas en klimatbonus ut, som högst 60 000 kronor, men först efter sex månader. Företag kan dock fortfarande få del av den bonusen. De första stöden enligt det nya systemet kommer att betalas ut efter årsskiftet.

Inte bättre

Exporten av nya miljöbilar har pågått i flera år, men tidigare handlade det om gasbilar. Mattias Bergman tror inte att de nya bonusreglerna ändrar någonting och en "karens" på sex månader är betydelselös, menar han.

- Vi behöver alla nya fordon för att klara miljö-, hälso- och säkerhetskrav. Det nya skattesystemet kommer inte att hjälpa till utan snarare tvärt om. Om man får 60 000 kronor för att köpa en bil så finns det inget som stimulerar nyttjandet och då kan den exporteras till Norge där det finns styrmedel för att använda de renaste fordonen. Det kan vara differentierade p-avgifter, trängsel- och vägavgifter och att man får köra i kollektivtrafikfältet.

- Jag har påtalat för ansvariga ministrar att det är det enda sättet för att behålla bilarna i Sverige och inte subventionera våra grannländer. Det går inte att förbjuda export eftersom vi har fri rörlighet, tillägger han.