Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Att leva i ett stylat hem är väldigt opraktiskt, skriver Eva Ossiansson. Bild: Anna von Brömssen

Styling – när våra hem blir som varumärken

Stylade hem är alltmer ett måste vid hus- och lägenhetsförsäljningar idag. Vad är det som får oss att gilla det och att nästan tvångsmässigt titta på säljsajter för hem, frågar sig Eva Ossiansson, Ek Dr, Handelshögskolan, Göteborgs universitet.

Det här är en krönika. Ställningstaganden är skribentens egna.

Stylade hem tycks vara mer eller mindre ett måste vid hus- och lägenhetsförsäljningar idag. Mäklare betonar vikten av styling, då det kan rendera i ett högre slutpris. Människor är med andra ord villiga att betala mer för hem som anpassas, för att få oss intresserade. Men, vad är det då som får oss att gilla stylade hem eller att nästan tvångsmässigt titta på säljsajter för hem, dvs ”Hemnetknarka”?

”Stora kuddar skall det vara. Minst 65x65cm och många. Endast en jacka och ett par skor får stå framme. Och ta bort allting annat.”

Stylisten går igenom vårt hem, rum för rum och berättar hur det skall se ut för att skapa rätt intryck. Sammanfattningsvis innebär det att det mesta ska tas bort och några få saker ska arrangeras, för att skapa rätt känsla.

Sagt och gjort. Läsfotöljen försvann, liksom kattens älsklingsplats för sovstunden. Utgångspunkten är att ge utrymme för en potentiell köpares tolkningar av hur deras framtida hem kan te sig. Färgskalan ska därför inte vara personlig, vilket innebär att alla andra färger än vitt är olämpliga, för tydligen drömmer vi bäst om våra hem om de är kliniskt vita och avskalade, lite som på sjukhus.

Ser likadana ut

Men, vi är inte direkt ensamma om att få stylingtips. Av alla annonser på säljsajter för hus och lägenheter framgår det tydligt att de flesta objekt är mer eller mindre stylade. Vissa lägenheter ser till och med likadana ut. Möblerna är detsamma, mattorna likaså, liksom sittpuffar, plädar och fruktfat. Och de stora kuddarna förstås.

Det tycks vara viktigt att allting ser enhetligt ut, för att skapa utrymme för våra fantasier om det blivande hemmet. Vi vet ju alla att våra hem inte liknar de stylade hemmen som visas upp. Men, genom att skapa ”fantasihem” kommer vi att uppfatta hemmen som idealiserade och önskvärda. Vi vill helt enkelt leva i samma typ av hem och anamma den livsstil som det står för.

Fenomenet är egentligen inte något nytt, utan redan 1982 skrev forskarna Holebrook och Hirschman en berömd artikel om vad de valde att kalla för ”hedonic consumption”, vilken hänger ihop med konsumtion som kan relateras till våra sinnen, fantasier eller känslomässiga upplevelser. Ett sökande efter lycka och sinnliga upplevelser.

Blir aldrig verklighet

Genom att trigga alla våra sinnen med hjälp av exempelvis dofter, färger eller visuella intryck, kan vi påverkas och väcka gamla minnen till liv eller bygga upp rena fantasier. Så när vi ser det stylade hemmet triggas våra sinnen igång och det händer saker med oss. Kanske drömmen om att laga storstilade middagar i det fina köket med tomma bänkytor triggas igång, trots att vi innerst inne vet att vi aldrig kommer att göra det. Vi väljer med andra ord att tänka på ett fantiserat liv, mer än det verkliga livet.

Ljust och fräscht eller städat och tomt bidrar till en dröm om ett ”städat och idealiserat hem”, trots att få hem ser ut så. Att leva i ett stylat hem är väldigt opraktiskt. En ständig jakt efter undangömda saker, kläder och skor. För att inte tala om hur svårt det är att sitta i en soffa fullproppad med kuddar.

Frågan är bara vad som händer när vi tröttnar på hem som har samma scendekor? Det blir rätt tråkigt i längden om inget sticker ut. Det är då en gammal möbel eller detalj får ett symboliskt värde bland alla stylade hem. Och med det kan även nostalgiska värden skapas. Minnen från förr. Saker som får ett värde i ett slit- och slängsamhälle, där vi ängsligt stylar hemmen på samma sätt.

Köper och säljer symbolvärden

Forskaren Levy drog redan 1959 slutsatsen att människor köper inte bara saker för deras funktion utan också för vad de betyder symboliskt för dem. När vi säljer våra hem och stylar dem säljer vi såväl symboliska värden som hemmet i sig. Det är som en helhet.

Dessa värden hänger ihop med hur vi ser på oss själva, vilka vi är eller hur vi vill bli uppfattade. Våra hem blir som varumärken som kan stå för vissa löften om ett framtida liv. Och i det stylade hemmet är livet vitt, fräscht och avskalat. Tänk vilken tur att vi då kan fantisera om ett mera färgglatt och rikare liv än så samt ett mer personligt, praktiskt och mysigt hem.