Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Studenten som hjälper företag att bli gillade

Med hjälp av en smart strategi och bilder på dyra bilar fick Fabian Zanton 65 000 följare på Instagram på mindre än ett år. I dag hjälper han företag att göra samma resa.

Vem är Fabian Zanton?

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

– Jag är en 18-åring som tycker att det är väldigt kul att både läsa på om och jobba med företag. Jag gillar marknadsföring och hur man bär sig åt för att få folk intresserade av saker. Hur man får exempelvis ett Instagramkonto att växa – oavsett om det handlar om ett företag eller ett privat konto.

Ja, hur gör man?

– Framför allt handlar det om att identifiera rätt människor och se till att de får syn på kontot och sen gillar bilderna. Att hitta rätt mottagare tar mycket mer tid än att välja bilder och skriva bildtexter. Riktigt hur jag gör för att nå rätt personer kan jag inte utveckla för det är det jag får betalt för ...

För drygt ett år sedan ändrade Instagram algoritmen som styr vad du får se i ditt flöde. Vad innebar förändringen?

– Tidigare visades inläggen kronologiskt men i dag anpassas ditt flöde efter vad du tidigare gillat. De konton du gillar visas först. Sedan den förändringen gjordes har det alltså blivit ännu mycket mer värt för företag att få följare att gilla inlägg.

Vad tycker du om rörliga inlägg på Instagram?

– Det är bra och prioriteras också högre än stillbilder enligt den nya algoritmen. Det är lättare att få rörliga inlägg att bli virala, alltså få jättestor spridning, än med stillbilder.

Ska man lägga flera bilder på varandra i ett inlägg? 

– Jag är inte principiellt vare sig för eller emot flera bilder. Särskilt om det finns en aspekt av att vilja se hur det går, typ att någon är på väg att ramla och man vill se hur det slutar, då swipar man ju garanterat höger.

Berätta hur det gick till när du blev konsult!

– För ett par år sedan läste jag artiklar om hur klockföretaget Daniel Wellington och sneakersföretaget Axel Arigato jobbat väldigt framgångsrikt med marknadsföring via sociala medier. Så när mitt eget konto var uppe i 27 000 följare hörde jag av mig till Daniel Wellington och föreslog ett samarbete. Jag fick inga pengar men en klocka och mina följare fick 15 procents rabatt på klockorna. Efter det var det en som jag känner som jobbar på Swedish Tonic som gav mig i uppdrag att öka deras antal följare på Instagram. Efter ett halvår hade de ökat med 70 procent. Sen har det fortsatt så och jag har konsultavtal med två bolag.

Du har sagt i en intervju att 25-åringar är för gamla för att förstå hur sociala medier funkar. Vad är det vi som har passerat 24 inte förstår?

– Det där har jag fått äta upp, haha. Men det många inte fattar är hur mycket tid det tar att sköta ett konto om det ska få genomslag. Många fattar inte heller vilket oerhört genomslag det kan få. Och hur relativt billigt det är att bli stor på Instagram. Du måste inte alls köpa en massa dyra annonser. Du kan bara betala mig, haha.

Hur ser din vardag ut?

– Jag går sista året på ekonomiskt program på LM Engströms gymnasium i Göteborg. För att hinna sköta jobbet går jag upp två och en halv timme innan jag börjar skolan. Det brukar bli vid halv sex då jag pillar med de olika kontona, väljer bilder, skriver texter och bestämmer vad som ska ut och när. Sen kan jag känna mig lugn och fokuserad under lektionerna. På rasterna kan det hända att jag pillar lite igen. Och sen när jag kommer hem tillbringar jag kvällen i stolen vid datorn. Och helgerna. Sen är jag ingen eremit, jag har vänner också. Men det kan hända att jag jobbar lite även medan jag är med dem ...

Hur ser dina framtidsplaner ut?

– Först ska jag gå ut gymnasiet och sen tänkte jag läsa, kanske till civilekonom i Lund. Jag tänker att jag som student fortsätter att jobba som konsult på fritiden. 

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.