Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

1/3

Strul hos Klarna – pengar dras dubbelt

Klarnakunder vittnar om att betalningar dragits två gånger, skriver Aftonbladet.

Kunder som hört av sig till Aftonbladet berättar om hur deras betalningar via tjänsten dragits dubbelt.

Bolaget bekräftar uppgifterna.

– Vi upplever ett tekniskt problem där vissa kunder felaktigt kan ha debiterats två gånger. Vi arbetar för närvarande med att lösa problemet. Kunder som eventuellt har drabbats kommer självklart att återbetalas, skriver Filippa Boiz, communications manager på Klarna, i ett mejl till Aftonbladet.

Vad som orsakat problemet är oklart.

Enligt Klarna kan det ta upp till tre bankdagar innan kunderna får tillbaka pengar som dragits felaktigt.

Det är andra gången på kort tid som Klarna drabbas av tekniska problem. I slutet av maj tvingades betaljätten stänga ned sin app tillfälligt, efter en miss som lett till att kunder kunde se varandras adresser, skulder och vissa andra personuppgifter när de loggade in i appen.

Felet med dubbla betalningar visade sig senare ligga hos Nordea och Bankgirot, rapporterar TT. Ett fel som åtgärdades redan förra veckan, men som troligen har påverkat schemalagda betalningar och därför inte har märkts förrän nu. Det uppger Nordeas presstjänst för TT i en skriftlig kommentar:

"Det underliggande problemet som orsakade driftstörningen är löst sedan i förra veckan och Nordea, tillsammans med berörda parter, ser nu över lösningar för att rätta de transaktioner som blivit fel.”

Missa inte det senaste från GP Ekonomi!

Nu kan du få alla våra ekonominyheter, reportage och analyser som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Ekonomi. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.