Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Hur bra är tv:n? Arkivbild från mässan IFA i Berlin.

Strömmat får högre betyg än linjärt

Strömmad digital-tv är bättre än linjära abonnemang. Och skillnaderna i kundnöjdhet förblir stora mellan bredbandsoperatörerna. Det är några av resultaten i nya enkäter från Svenskt Kvalitetsindex (SKI).

Det är bara andra året kundnöjdhet med strömmad tv mäts, men den ligger i år liksom 2017 ett bra snäpp över vanlig digital-tv, 69,8 mot 63,0 i årets enkät.

Förra året var värdena – på skalan från 0 till 100 – 67,1 för strömmad tv och 62,0 för linjära tjänster.

Bland enskilda operatörer får Netflix högst betyg bland strömningstjänsterna, 71,8. Viaplay ligger i botten med 66,5. Inom vanlig digital-tv ligger Telia i topp, 67,2, medan Boxer endast får 56,0.

För bredband går den generella kundnöjdheten bland privatpersoner uppåt sedan några år. Men samtidigt sjunker den bland företagskunderna, och i år möts betygen ungefär på mitten, vid strax under 66 på skalan.

Ownit och Bahnhof får högst betyg av privatkunder för bredband, 71,9 respektive 71,1, medan Telenor ligger långt efter, med 59,2.

Enligt SKI riskerar operatörer som har betyg under 60 att förlora sina kunder, medan betyg över 75 krävs för att relationen ska vara riktigt stabil.

Enkäterna omfattar 2 470 intervjuer för bredband och 3 279 intervjuer kring tv, utförda under september och oktober, skriver SKI i ett pressmeddelande.