Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Konkurrensen är tuff i e-handelsbranschen. Ellos varslar ett 50-talpersoner för att rusta för framtiden. Bild: Vilhelm Stokstad/TT

Storvarsel hos Ellos – tuff konkurrens i e-handeln

Ellos varslar ett 50-tal personer – ett av flera varsel de senaste åren. Det skriver Borås Tidning.

E-handelsföretaget Ellos Group – med rötter i postorderhandeln – är en koncern med dotterbolagen Ellos, Jotex och Stayhard. På onsdagen varslade företaget 50 av sina totala 600 anställda, enligt Borås Tidning. Och varslet rör just Ellosverksamheten, där kvinnor mitt i livet är kärnkunder för modeplaggen.

Tydliga sparmål

Målsättningen är att spara 100 miljoner kronor i verksamheten för att rusta för framtiden. Vd Hans Ohlsson konstaterar att det är tufft besked att ge.

– Detta är så klart ett jobbigt besked. Samtidigt ingår det i min roll som vd att göra det som är långsiktigt hållbart, säger Hans Ohlsson till BT.

Ellos har successivt minskat antalet anställda och hade för ett par år sedan 800 anställda. Tidigare varsel har varit kopplad till en omstrukturering från postorder till e-handel, men denna förändring är nu färdig, uppger vd:n till BT.

Krav på service

Samtidigt är konkurrensen inom e-handelsbransch mycket hård, med låga marginaler och där krav på allt bättre service gör att bolagen i branschen successivt ställer om – fria returer av plagg och korta ledtider blir alltmer krav i branschen.

– När vi var ett postorderföretag var handeln nationellt konkurrensutsatt. Nu möter vi internationell konkurrens med aktörer som Asos, Amazon och Zalando. Det är en utmaning som inte bara Ellos utan hela branschen står inför, säger Unionens klubbordförande Hans Lindau till BT.

Han förklarar att medlemmarna är ledsna, oroliga eller förbannade och önskar arbetsro.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.