Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
1/6

Storredare hotar halvera affären i hamnen

Hamnarbetarkonflikten i Göteborgs hamn har till att ett av de största rederierna, MSC, kan komma ett reducera kapaciteten med 50 procent, med start nästa vecka.

- Det är till 100 procent hamnarbetarkonflikten som ligger bakom detta. Vi får så starka reaktioner från våra kunder att vi säkert kommer att göra en ganska stor bokningsreduktion till Sverige, säger MSC Swedens vd Morten Möller Weisdal.
- Vi har det inte bekräftat ännu, men den kommer säkert att vara på omkring 50 procent, säger han.
Planerna är i så fall att halveringen av bokningarna till containerterminalen i Göteborg kommer att påbörjas i nästa vecka.
Hur många containrar eller ton gods som inte längre kommer att skeppas till Göteborg är ännu oklart.
- Det vet jag inte ännu, men det kommer att få en stor inverkan på Sverige, säger Morten Möller Weisdal.

LÄS ÄVEN: ANALYS: Sista striden i hamnkonflikten

En av de största kunderna

Rederiet MSC är en av APM Terminals största kunder i Göteborg, och har ännu inte, enligt vd:n, informerat APMT om neddragningen.
- Det är ju inte bara vi, alla carriers och shippinglines gör detsamma som vi, säger han och tror att det blir ett besked i slutet på veckan.
Morten Brühl, marknadschef på APM Terminals i Göteborg har inte hört talas om bokningshalveringen.
- MSC är en stor och viktig kund till oss i terminalen, och har anlöp flera gånger i veckan, och de har de inte sagt något till oss om. Såvitt vi vet så håller det på som vanligt, säger han.

LÄS ÄVEN: ANALYS: Sista striden i hamnkonflikten

Inga Asienbjässar sedan maj

Sedan Hamnfyrans övertidsblockad rullade igång och APMT svarade med lockout har inga av MSC:s stora direktgående fartyg från Asien anlöpt Göteborg.
- Det är ju ingen hemlighet att direktanlöpen från Asien som trafikeras av MSC-Maersk Line i ett gemensamt nätverk inte varit här sedan mitten på maj månad. De stora oceangående fartygen som kommer från Asien kommer inte att ha tillräckligt med omsättning under den tiden de skulle ligga här. Så därför väljer de att inte komma till Göteborg, säger Morten Brühl.

Istället har lasterna kommit med mindre matarfartyg, så kallade feeders, från andra hamnar.
- När vi kör med 35 procent av vanlig kapacitet så är det klart att en del av lasten hittar andra vägar till och från Sverige.
Hur stort det ekonomiska bortfallet har varit för APM Terminals vet han inte exakt.
- Men det är ansenliga belopp det rör sig om i minskade intäkter under den här perioden, säger han.

Under rådande omständigheter med blockader så är den tillgängliga kapaciteten ytterligare begränsad vilket gör att kunder väljer andra hamnar än Göteborg, kommenterar APM Terminals kommunikationschef Annika Hilmersson.
"Flera av våra kunder inte varit nöjda med det vi har kunnat erbjuda i form av alternativ det senaste året och har därför valt andra vägar/alternativ", skriver hon.

LÄS ÄVEN: ANALYS: Sista striden i hamnkonflikten

Export- och importföretagen har ledsnat

Förra fredagen aviserade en rad export- och importföretag att de ledsnat på hamnkonflikten i Göteborg och att de framöver kommer att låta lasterna gå andra hamnar. SKF som skeppat 30 procent av sin Göteborgsproduktion via containerhamnen här, lastar den nu på långtradare till andra hamnar och går via Hamburg, Rotterdam och Bremen.
Medan konflikten i containerhamnen har intensifierats har göteborgska modekedjan Lindex skickat lasterna till Varberg och Malmö, men överväger nu också hamnar på kontinenten.

Kemiföretaget Akzo Nobel skeppar nu sina produkter från anläggningen i Örnsköldsvik till hamnen i Gävle istället, och söker alternativa hamnar för produktionen i Bohus och Stenungsund.
APM Terminals och Hamnarbetarförbundet har blivit kallade till medling av Medlingsinstitutets medlare på fredag. 

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.