SEB skrotar drop-in-besök, till förmån för bokade tider.
SEB skrotar drop-in-besök, till förmån för bokade tider. Bild: Janerik Henriksson/TT

Storbanken skrotar spontana kundbesök

Som första storbank slutar SEB att ta emot kunder utan tidsbokningar på landets kontor. PRO är kritiskt till beslutet.
– Helst vill de att kunderna inte kommer till banken, säger ordförande Christina Tallberg till Dagens industri.

ANNONS
|

Wallenbergarnas SEB kommer inom kort sluta ta emot drop-in-ärenden på sina omkring 100 bankkontor runt om i landet, rapporterar Dagens industri. Beslutet om att begränsa de fysiska besöken till enbart inbokade möten gör SEB unika bland de svenska storbankerna.

LÄS MER:Teknikhaveri hos SEB – kunder kan inte logga in

LÄS MER:Missnöje mot att kontanter försvinner

Enligt SEB:s kommunikationschef Frank Hojem kommer de portade spontanbesöken leda till mer tid över för rådgivning.

– Vi har sett att efterfrågan ändrats under lång tid. Allt fler bankärenden kan skötas på telefon, med dator eller via telefonen. Men när det gäller rådgivning och stöd vill våra kunder i högre grad ha ett fysiskt möte”, säger kommunikationschefen Frank Hojem till Dagens industri.

ANNONS

Begränsningarna i kundkontakten är redan satta i rullning och först ut med att stänga portarna för drop-in-kunder har redan sjösatts bland SEB:s kontor i Skåne.

Tiderna för spontanbesök – vardagar mellan 10 och 15 skrotas – istället hänvisas dessa till öppettiderna för inbokade möten 09-17.

”Helst vill de att kunderna inte kommer till banken”

Ändrade beteenden till följd av pandemin är ett annat skäl till SEB nya system.

– Förut har trycket varit som högst vid lunch och under pandemin har kunderna inte velat stå i kö. Vi tycker att det är bättre med ett enkelt system för tidsbokning som gör att de får träffa en rådgivare som är väl förberedd”, säger Frank Hojem till Dagens industri.

Hos pensionärsorganisationen PRO framstår beslutet som märkligt. Ordförande Christina Tallberg är kritisk.

– Att banker lägger ner kontor i glesbygd är ett större problem än att drop-in försvinner. Generellt sett har bankerna ett märkligt förhållningssätt till sina kunder jämfört med andra branscher. Helst vill de att kunderna inte kommer till banken utan sköter allting själva”, säger hon till tidningen.

Missa inte det senaste från GP Ekonomi!

Nu kan du få alla våra ekonominyheter, reportage och analyser som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Ekonomi. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

GP Ekonomis Alexander Piauger blickar ut i den finansiella världen och kommer med aktuella spaningar och lästips.

För att anmäla dig till nyhetsbrevet behöver du ett digitalt konto, vilket är kostnadsfritt och ger dig flera fördelar. Följ instruktionerna och anmäl dig till nyhetsbrevet här.

https://www.gp.se/mina-sidor/nyhetsbrev

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS