E-handeln kräver fler och större logistikhallar. Nästa vecka invigs ett nytt logistikcenter på Landvetter flygplats – till sommaren ytterligare två. (Arkivbild)
E-handeln kräver fler och större logistikhallar. Nästa vecka invigs ett nytt logistikcenter på Landvetter flygplats – till sommaren ytterligare två. (Arkivbild) Bild: Fredrik Sandberg/TT

Storaffär på Landvetter – behovet av fler logistikcenter är stort

E-handeln växer med krav på fler och större logistikcenter med närhet till hamnar och flygplatser. Vid Landvetter har fastighetsbolaget Bockasjö köpt Swedavias del av logistikverksamheten. Värde: En miljard.

ANNONS

För tre år sedan bildade boråsbaserade bygg- och fastighetsbolaget Bockasjö och flygplatskoncernen Swedavia Landvetter logistik center. Syftet var att utveckla tre stora logistikbyggnader på det växande flygplatsområdet.

Nu säljer Swedavia sin del i det bolaget, 50 procent, till fastighetsbolaget Bockasjö. Swedavia har med affären gjort en reavinst på cirka 100 miljoner kronor och det totala fastighetsvärdet i affären uppges enligt Bockasjö uppgå till cirka en miljard kronor.

– Vi gjorde en större affär när vi sålde logistikfastigheter i våras så det här köpet passar oss väldigt bra. Det ligger helt i vår linje att bygga, förvalta och hyra ut. Behovet av byggnaderna är stort, säger Joakim Hedin, delägare och vd för Bockasjö.

ANNONS

Post nord till sommaren

Vid Landvetter handlar det totalt om tre fastigheter med en sammanlagd yta på cirka 90 000 kvadratmeter.

Första hyresgästen flyttar in nästa vecka. Det är emballageföretaget Rajapack från Göteborg som är först på plats. Till sommaren, när resterande två byggnader är klara, är det dags för Dawa Däck från Hisings Backa och Post Nord att flytta in. Det senare företaget tar största ytan, 46 000 kvadratmeter.

Så här skissade arkitekterna på den logistikbyggnad på Landvetter som ska vara klar för inflyttning nästa vecka.
Så här skissade arkitekterna på den logistikbyggnad på Landvetter som ska vara klar för inflyttning nästa vecka. Bild: Visionsbild: Krok & Tjäder

Enligt Joakim Hedin är det den växande e-handeln, som i fjol ökade med 15 procent i Sverige, som är grunden till behovet av stora logistikhallar, ett behov som enligt honom ständigt ökar.

Områden där det bor mycket folk – och som ligger nära flygplatser och hamnar är hårdvaluta med växande marknadspriser som följd.

Ska gå snabbt

– Från beställning till leverans ska det gå snabbt, vilket ställer krav på korta ledtider. Vi hade gärna fortsatt att utveckla vår verksamhet vid Landvetter, men som det ser ut nu är det lapp på luckan, det finns för tillfället inte mer mark att bygga på, säger Joakim Hedin.

Överlåtelsen gjordes klar i slutet av förra veckan och från Swedavias sida är man nöjd med affären:

– Försäljningen är ännu ett exempel på vår framgångsrika strategi att genom fastighetsutveckling skapa värden för att återinvestera i våra flygplatsers konkurrenskraft, säger Jonas Abrahamsson, Swedavias vd och koncernchef, i en kommentar.

ANNONS
comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS