Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Hierarkin är extremt viktig för koreanerna, enligt Maria Hegarty jobbar på Ikea i Sydkorea.

Stora företagsskillnader i Sydkorea

OS i Pyeongchang är i full gång – men till vardags finns ett hundratal svenska företag i landet. TT har pratat med Maria Hegarty som jobbar i Sydkorea. Hon berättar om stora skillnader i arbetskulturen jämfört med Sverige: Hierarki, artighet och kanske ännu mer uppkoppling.

- Hierarkin är extremt viktig för koreanerna. Om man sitter i ett möte för brainstorming eller diskussion, är det väldigt viktigt att som chef inte säga något för tidigt i diskussionen för då slås bilden fast direkt, säger Maria Hegarty, ansvarig för heminredning och sortimentspresentation på Ikea i Sydkorea.

Även i mejlkonversationer finns skillnader.

- För koreaner är det oerhört viktigt med artighet och respekt. Om någon skriver ett mejl för att fråga när något ska bli klart så är frågan väldigt inlindad med svenska mått mätt, säger Hegarty.

Förutsätter hemmafru

Våren 2016 flyttade Hegarty, med en 30-årig karriär på Ikea bakom sig, tillsammans med man och två barn till Sydkorea för att arbeta med Ikeas expansion i landet. Specifikt för Sydkorea är de hårda arbetstillståndsregler som gör det svårt för medföljande att arbeta.

Hegarty lyfter också upp frågan om att det är tufft att vara kvinna på en hög chefsposition i Sydkorea.

På Ikea i Sydkorea är det många kvinnor som jobbar inom kommunikation och inredning. Flera har valt bort familj eftersom de vill göra karriär och bidra.

- Om de gifter sig och skaffar barn är det svårt att få acceptans för att fortsätta jobba, säger Hegarty, och tillägger att Ikea därför startat dagis på varuhusen för att de anställda.

Anpassat Ikea-utbud

Ikeasortimenet är i det närmaste identiskt i Sverige och Sydkorea. Men det finns skillnader som grundar sig i hur svenska och koreanska bostäder används. Exempelvis hängs ytterkläder av i sovrummet i Sydkorea – inte i hallen.

- Vi kan då inte komma med våra hall-lösningar från Sverige. De är inte relevanta, säger Hegarty, som säger att Ikea gjort hundratals hembesök hos koreanska familjer för att lära.

Andra exempel är att balkonger i Sydkorea huvudsakligen används för förvaring. Och varje hem har en riskokare.

- Så alla kök måste ha plats för det, säger Hegarty.

Alltid uppkopplad

Sydkorea räknas som ett av världens mest uppkopplade länder. Meddelandeappen Kakao Talk har tiotals miljoner användare.

- Alla är uppkopplade hela tiden, på jobbet och mitt i natten. Det känns som om de aldrig stänger av.

- Shoppandet på telefonen sker hela tiden. E-handeln är så enkel här, säger Maria Hegarty som tillägger att Ikea planerar att lansera flerkanalsförsäljning i Sydkorea under 2018.