Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Containertrafiken återvänder till Göteborgs hamn, framför allt per tåg. Bild: Thomas Johansson
Containertrafiken återvänder till Göteborgs hamn, framför allt per tåg. Bild: Thomas Johansson

Stor ökning av tågtrafiken till Göteborgs hamn

Containertrafiken fortsätter att öka i Göteborgs hamn, medan roro-trafiken minskar något.
Framför allt ökar godstrafiken per tåg från ostkusten till Göteborgs hamnar.

Den svenska containermarknaden visar på en svag avmattning under första halvåret 2019.

Men från januari till september har Göteborgs Hamn istället kapat åt sig fler marknadsandelar och ökat containervolymerna med fyra procent. Och det är framför allt godstrafiken per tåg från ostkusten som ökar med hela 20 procent, från 287 000 containrar till 345 000.

LÄS MER: Göteborgs Hamns nya vd: "Vi måste få hit godset"

Göteborgs Hamn ser nu ut att återhämta sig efter den infekterade konflikten mellan APMT och Hamnarbetarförbundet 2016-2017, då containertrafiken uppvisade dramatiska tapp.

Nu har Hamnarbetarförbundet ett eget andraavtal, det råder arbetsfred på arbetsplatserna och godsvolymerna fortsätter att öka, visar Göteborgs Hamns färska statistik över de första nio månaderna för året.

– Jag konstaterar att förtroendet för Göteborgs hamn som garant för näringslivets access till omvärlden fortsätter att öka, trots ett osäkert konjunkturläge och en avvaktande marknad nationellt, säger Elvir Dzanic, VD för Göteborgs Hamn i en kommentar.

Däremot slår det osäkra konjunkturläget mot roro-verksamheten, det vill säga trailers och annat rullande gods som fraktas inom Europa. Där minskar volymerna med fem procent från januari till september.

Nedgången är störst i trafiken till Belgien, mot bakgrund av de ovanligt höga volymer som bilindustrin visade upp under 2018.

LÄS MER: En armada av kryssningsfartyg på ingång

I år slår Göteborgs hamn rekord i antalet kryssningsresenärer med 60 kryssningsfartyg och 110 000 passagerare.

Fakta: Godsvolymer Göteborgs hamn januari - september

Container (TEU*), 582 000, + 4 procent

Järnväg (TEU), 345 000, + 20 procent

Roro-enheter, 419 000, - 5 procent

Nya bilar, 193 000, - 8 procent (avser bilimport)

Kryssningsanlöp, 57 (fram till september, totalt 60 i år), + 68 procent

Färjepassagerare, 1 463 000, + 8 procent

Källa: Göteborgs Hamn

*TEU är mått på containerstorlek.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.