Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Varuexporten från Stockholm är större till Kina än till USA. Arkivbild.

Stockholm exporterar mer till Kina än till USA

Stockholms län exporterar för första gången mer till Kina än till USA. Och det eskalerande handelsbråket mellan giganterna kan vara en möjlighet för Stockholmsföretagen.

- Ingen tjänar på handelskrig, det vill jag vara tydlig med, men samtidigt är det så att EU undantas från de amerikanska tullarna tills vidare. Det innebär att konkurrenssituationen i USA på marginalen kan förbättras för svenska företag, säger Andreas Hatzigeorgiou, chefsekonom på Stockholms handelskammare, till TT.

Dessutom försämras amerikanska företags möjligheter i Kina i och med landets motåtgärder mot de amerikanska tullarna.

- Då kan det kanske bli enklare för en del svenska företag att vinna kontrakt i Kina, säger Hatzigeorgiou.

Förändring på tio år

Siffrorna från Stockholms handelskammare visar att varuexporten under 2017 från Stockholms län för första gången var större till Kina än till USA – 16 miljarder kronor till Kina och 15 miljarder till USA.

För tio år sedan var varuexporten till Kina fyra miljarder kronor och till USA 26 miljarder kronor.

TT: Vad beror förändringen på?

- Svenska företag, och inte minst de i Stockholm, har navigerat efter det nya landskapet med Kinas väldigt starka tillväxt, säger Hatzigeorgiou.

Exakt vilka företag eller varor som exporteras från Stockholm till Kina framgår inte av handelskammarens siffror som grundar sig på statistik från SCB.

- Det kan handla om it- och telekom, tunga lastfordon och kanske läkemedel, säger Andreas Hatzigeorgiou.

Scania – ett bolag bakom siffrorna

Och när det gäller lastfordon handlar det om Scania i Södertälje. Enligt bolaget har dess "affär i Kina femdubblats de sista tio åren” avseende antalet fordon.

Trenden ser ut att fortsätta – Scania bedömer en försäljning på cirka 6 000 fordon i Kina om tre år jämfört med de 3 000 som såldes 2017.

- När det gäller Kina börjar vi få ordentligt fotfäste. I takt med att internetaktörer i Kina, som exempelvis Alibaba, nu ska erbjuda sina kunder leverans inom sex timmar så utvecklas transportsystemet mycket och det ställer högre krav på service. Då passar våra premiumprodukter, säger Karin Hallstan, talesperson på Scania.