Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

1/3

Stjärnan sålde djävulssneakers med blod i - stäms av Nike

Rapparen Lil Nas X:s djävulsskor med mänskligt blod i sulorna sålde slut på några minuter. Nu stäms kampanjen av skojätten Nike för varumärkesintrång.

I USA har det, ursäkta ordvitsen, tagit hus i helvete när rapstjärnan Lil Nas X släppte ett par ”Satan-sneakers” – dagen efter självaste palmsöndagen.

Rapparen, som slog igenom 2019 med låten ”Old town road” på den populära appen Tiktok, har i ett samarbete med streetwear-företaget MSCHF modifierat ett par klassiska Nike Air Max 97:or. De svarta skorna har bland annat fått ett pentagram på plösen och en referens till bibelversen som berättar om Lucifers fall från himlen.

LÄS MER: Volvo Cars inför betald föräldraledighet

LÄS MER: Här är nya börstrenden att hålla koll på

När det också kom fram att det finns en droppe blod från MSCHF-anställda i varje par sneakers kände sig klädjätten Nike manade till att ta avstånd från kampanjen.

”Vi har ingen relation med Little Nas X eller MSCHF. Nike har inte designat eller släppt dessa skor och vi stöder det inte”, säger Nike i ett uttalande enligt amerikanska NBC.

Lil Nas X slog 2019 igenom med country rap-låten ”Old town road”. Bild: Evan Agostini
Lil Nas X slog 2019 igenom med country rap-låten ”Old town road”. Bild: Evan Agostini

Anklagas för kätteri

Skorna, som bara kom i en begränsad upplaga på 666 par, kostade vid försäljningsstart i måndags 1 018 dollar, motsvarande 8 900 kronor, och sålde slut snabbt. Det dröjde inte länge innan arga röster mot rapparen och MSCHF började strömma in på sociala medier.

Bland de upprörda rösterna återfinns bland annat den kontroversiella pastorn Mark Burns, som nyligen fått kritik för att fört fram teorin om att det skulle vara den vänsterorienterade organisationen antifa som låg bakom januaristormningen av Kapitolium.

”Detta är ondska och kätteri och jag ber att kristna tar ställning mot detta”, skriver bland annat pastorn på sitt Twitter-konto.

Satansneakers-kampanjen råkade dessutom sammanfalla med att Lil Nas X släppte sin nya låt ”Montero (Call me by your name) på Youtube i fredags. I videon till låten, som i skrivande stund har drygt 40 miljoner visningar, kan man bland annat se Lil Nas X dansa i vad som förefaller att vara Edens lustgård – innan han drar ned på en strippstång till helvetet för att ge Hin Håle en lapdance.

Själv verkar heller inte rapparen vara så besvärad av kritiken mot honom. På sitt Twitter-konto skriver han att ”alla måste erkänna... skorna är grymma!”.

Nike har sedan dess stämt MSCHF för varumärkesintrång, rapporterar BBC.

Missa inte det senaste från GP Ekonomi!

Nu kan du få alla våra ekonominyheter, reportage och analyser som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Ekonomi. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.