Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Sting, här under ett uppträdande i Lisebergshallen 2012, ger sig nu också in i den fackliga kampen för att rädda en bilfabrik i Kanada.
Sting, här under ett uppträdande i Lisebergshallen 2012, ger sig nu också in i den fackliga kampen för att rädda en bilfabrik i Kanada.

Sting ska rädda jobben åt bilbyggare – med musikal

General Motors vill lägga ner Cadillac-fabriken i kanadensiska Oshawa. Nu sätter artisten Sting upp en musikal för att rädda de 2 600 jobb som kan gå förlorade.

I Oshawa utanför Toronto bygger runt 2 600 arbetare bland annat Cadillacs och Chevrolet Impalas åt General Motors, GM. I slutet av året ska fabriken dock läggas ner. Facket Unifor kämpar dock för att rädda anläggningen och har nu tagit hjälp av den brittiske artisten och tidigare frontmannen för The Police, Sting, i kampen. Det berättar Automotive News.

Musikal om nedlagda varv

Sting, eller Gordon Sumner som han egentligen heter, ska tillsammans med sin ensemble, i veckan spela musikalen The Last Ship, Det sista fartyget, i Oshawa. Musikalen handlar om en ung man som kommer tillbaka till sin hemstad, Tyne and Wear – som även är Stings hemstad – efter många år till sjöss. Då har dock varvet som sysselsatt hela samhället gått omkull och försvunnit och ingen vet riktigt vad som ska ta över dess roll.

– Musikalen berättar en historia liknande den som riskerar att drabba Oshawa, om GM-fabriken, som sysselsätter tusentals människor, försvinner, säger en talesperson för Unifor till tidningen.

Det här är inte första gången välkända musiker rycker in till försvar för bilfabriker. 2009, när både Volvo Cars och Saab krisade och fick säga upp tusentals anställda, räckte Tomas Ledin ut en hjälpande hand till fordonstillverkarna. Den folkkäre artisten lät Volvo och Saab gratis ha varsitt showroom i anslutning till hans sommarturné, och uppmanade publiken att "köpa svenskt" i bilhallarna.

Sålde in reklamfilm till Jaguar

– Vi är ju stolta över Sverige, stolta över att de här bilarna utvecklats i vårt land och då ska vi visa det, sade Ledin till Kvällsposten när det något udda samarbetet presenterades.

Hur åtgärden påverkade de båda bilmärkenas framtida öde är än idag högst oklart.

Samme Ledin spelade senare också på det, numera historiska, firandet av Saabs "självständighetsdag" i Trollhättan 2012 – ett stort kalas och pr-jippo anordnat av Saabs dåvarande styrelseordförande Victor Muller och vd Jan-Åke Jonsson för att lansera en ny bilmodell och fira att märket ett år tidigare blivit "fria" från General Motors.

Även Sting har tidigare erfarenhet av bilindustrin – i början av 2000-talet samarbetade han med Jaguar, som bland annat fick använda hans “Desert Rose” i sina reklamfilmer. Också det började på ett okonventionellt sätt. Sting spelade först in en egen musikvideo till låten, där han åker runt i en Jaguar S-Type i en öken. När låten inte blev någon hit ska stjärnans dåvarande manager Miles Copeland påpekat att videon såg ut som en bilreklam – och sålde in den till Jaguar.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.