Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Färjerederiet Stena Line varslar 950 personer om uppsägning. Bild: Annika Karlbom
Färjerederiet Stena Line varslar 950 personer om uppsägning. Bild: Annika Karlbom

Stena Line varslar 950 anställda om uppsägning

Stena Line varslar 950 anställda i Sverige om uppsägning. Varslet är en direkt effekt av coronavirusets påverkan på resandet.

Varslet omfattar medarbetare på både på sjö- och landsidan, skriver Stena Line i ett pressmeddelande. Den stora neddragningen är en konsekvens av betydligt färre passagerare sedan Norge och Danmark, stärkt respektive stängt sina gränser mot Sverige.

Passagerartrafiken till och från Sverige, Danmark, Polen, Tyskland och Lettland står, enligt Stena Line i stort sett stilla och rederiet har nu helt, och tillsvidare, slutat köra linjen mellan Oslo och Frederikshavn.

- Med den situation vi nu befinner oss i har vi inget annat val än att anpassa verksamheten och våra kostnader för att begränsa den negativa omfattningen och säkra den fortsatta fraktverksamheten, Stena Lines vd Niclas Mårtensson i en skriftlig kommentar.

LÄS MER: SAS permitterar upp emot 10 000 personer

Hälften av personalen varslas

Varslet gäller i stort sett 50 procent av Stena Lines personal i Sverige och på de svenskflaggade fartygen.

Niclas Mårtensson berättar att deras passagerarfärjor i dagsläget har väldigt få resenärer – och färjerederiet räknar med att det ska vara så ända till maj nästa år.

– Vår prognos är att vi tappar i princip hela vår passagerarverksamhet under 2020 och att den kommer igång först i maj 2021. Vi tappar inte 100 procent av verksamheten, vi har fortfarande resenärer som reser med oss, men det handlar i nuläget främst om turister som reser hem, säger Niclas Mårtensson till GP.

Nu ska Stena Line i stället fokusera på sin fraktverksamhet.

LÄS MER: Nytt jätteras på Stockholmsbörsen – nödstopp i USA

En värld före och en värld efter coronaviruset

Niclas Mårtensson bedömer att det nya coronavirusets härjningar världen över också kan leda till att människor reser mindre även i framtiden.

– Vi vet inte om vi lever i samma värld innan, som efter, det nya coronaviruset. Det här kan leda till ändrade resemönster och det påverkar inte bara färjetrafiken utan hela resebranschen och besöksnäringen, säger han.

Under måndagen lanserade regeringen ett stödpaket värt upp mot 300 miljarder kronor för att stötta företag som drabbas av coronaviruset. Det handlar bland annat om att erbjuda uppskov på skatteinbetalningar och att betala sjuklön för anställda. I slutet av förra veckan meddelade också Riksbanken att de ska låna ut upp mot 500 miljarder kronor till bankerna, för att de i sin tur ska låna ut dem till pressade bolag.

Kan de stödpaketen hjälpa Stena Line?

– Det vet vi inte ännu, vi ska sätta oss in i det nu. Det är kraftfullt av regeringen och myndigheter att komma med de här paketen nu, men jag har ännu ingen inblick i hur de kan hjälpa Stena Line, säger Niclas Mårtensson.

Facklig ilska

Från fackets sida reagerar man med bestörtning på Stenas varsel.

– Vi har försökt nå arbetsgivarorganisationen för att se om vi kan nå en gemensam lösning för att hantera krisen. Många andra rederier har varit i kontakt med oss för att sitta ned för att se vad vi kan göra för att inte lägga större varsel med en gång. Men Stena Line väljer att inte samtala med oss först utan lägger detta större varsel – jag tycker det är för djävligt, säger Kenny Reinhold, ordförande för Seko Sjöfolk som organiserar merparten av den varslade personalen.

– Vi hade kunnat hitta gemensamma lösningar och vi ser ju hur regeringen går ut med möjligheter till permitteringsavtal. Nu väljer man att varsla många medlemmar i stället.

Sandro Chiesi, klubbordförande på Sjöbefälsföreningen på Stena Line, som organiserar 250–300 befäl på färjerederiet reagerar på följande sätt på varslet.

– Det är naturligtvis inte roligt för medlemmarna. Det är naturligtvis en väldigt svår sits för alla parter – alla rederier har det tufft nu, vet jag.

– Vi har precis fått beskedet och ska tillsammans med Sekofacket börja förhandla, så vi vet inte mycket mer än den information som gått ut. Vi får se om regeringens paket om permitteringshjälp och annat kan påverka detta. Vi får försöka hitta bästa lösningen tillsammans med rederiet.

LÄS MER: Varningen: 15 000 svenska jobb i fara

LÄS MER: Coronakraschen blir allt djupare

Missa inte det senaste från GP Ekonomi!

Nu kan du få alla våra ekonominyheter, reportage och analyser som en liten notis direkt till din telefon.

Klicka på följ-knappen här intill vid taggen Ekonomi!

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.