Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

En illustration av hur nya Stena Elektra kommer att se ut.
En illustration av hur nya Stena Elektra kommer att se ut. Bild: Stena Line/Peter Mild

Stena Line bygger el-färjor för Fredrikshamnslinjen

Stena Line planerar att sjösätta två helt batteridrivna färjor på Göteborg-Fredrikshamnslinjen senast 2030.

I det stora fossilfria projektet för att minska koldioxidutsläppen i Göteborgs hamn med 70 procent fram till 2030, tänker Stena Line låta bygga två batteridrivna färjor som ska sättas in på rutten Göteborg-Fredrikshamn.

– Vi går nu från vision till verklighet med det batteridrivna fartyget Stena Elektra. Inom ett år kommer vi presentera en färdig design och byggspecifikation och senast 2025 ska vi lägga den första beställningen. Detta är ett stort steg mot fossilfri sjöfart, sade Niclas Mårtensson, VD för Stena Line, under den digitala presskonferensen om miljösatsningen i hamnen.

LÄS MER: Efter coronautbrottet – då kör Stena Scandinavia till Kiel igen

LÄS MER: Hamn ska minska utsläpp med 70 procent

Stena Elektra blir världens första fossilfria RoPax-fartyg i sin storlek. Hon kommer att bli cirka 200 meter lång och ha en passagerarkapacitet på 1 000 personer och en fraktkapacitet på 3 000 längdmeter.

Färjan som ska byggas i stål med hög hållfasthet för att minska vikten och öka effektiviteten beräknas kunna segla cirka 50 nautiska mil med endast elkraft från batteri, motsvarande distansen mellan Göteborg och Fredrikshamn.

Stena Jutlandica är en batterihybrid

Stena Line undersöker samtidigt också möjligheten att kombinera batterier med andra alternativa bränslen som bränsleceller, vätgas och biometanol för att öka fartygets räckvidd.

– Elektrifieringen av sjöfarten har bara börjat. Vi ser en stor potential för batterihybrider och batterifartyg på flera av våra färjelinjer i Europa. Men det krävs mer än eldrivna fartyg. Övrig infrastruktur såsom laddmöjligheter med grön el i hamnar, måste utvecklas parallellt och därför är det viktigt att samarbeta över olika discipliner, säger Niclas Mårtensson.

Redan idag seglar Stena Jutlandica på linjen mellan Göteborg och Fredrikshamn. Hon är en batterihybrid, och där används batterier för att manövrera och styra bogpropellrar när fartyget seglar inne i hamnen.

Totalt bidrar batteridriften till en minskning av CO2 med 1 500 ton per år, vilket motsvarar utsläppen från 600 personbilar.

Vad satsningen kommer kosta är ännu inte kommunicerat.

Missa inte det senaste från GP Ekonomi!

Nu kan du få alla våra ekonominyheter, reportage och analyser som en liten notis direkt till din telefon.

Klicka på följ-knappen här intill vid taggen Ekonomi!

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.