Bolaget skriver att beställningen är i linje med kommande miljökrav, och fartygen kan komma att använda batterier som driftmedel.
Fartygen kommer trafikera rutten mellan nordirländska Belfast och engelska Heysham, och kommer därmed ha förstärkt manövreringsförmåga. Stena Roro har designat fartygen, och de kommer att byggas på ett varv i den kinesiska staden Weihai.
– De här fartygen är en vidareutveckling av våra tidigare lastfartygskoncept där fokus på hållbarhet och framtidssäkring med motorer för flerbränsleförbränning är prioriterade, skriver Per Westling, vd Stena Roro, i pressmeddelandet.
Leveransen för fartygen är planerade till 2025. Roro är en förkortning för roll on/roll off, vilket innebär att man ska kunna rulla på och rulla av last på fartygen.
LÄS MER:SBB:s resa – från folkaktie till kris och eventuell försäljning
LÄS MER:Sjöbodar till salu – för nästan två miljoner
LÄS MER:Bostadsbolag varslade om uppsägning – via sms
Missa inte det senaste från GP Ekonomi!
Nu kan du få alla våra ekonominyheter, reportage och analyser som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Ekonomi. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.
Anmäl dig till vårt nyhetsbrev
GP Ekonomis Ida Johansson och Alexander Piauger blickar ut i den finansiella världen och kommer med aktuella spaningar och lästips.
För att anmäla dig till nyhetsbrevet behöver du ett digitalt konto, vilket är kostnadsfritt och ger dig flera fördelar. Följ instruktionerna och anmäl dig till nyhetsbrevet här.