Stena Danica passerar Älvsborgsbron. Sommaren 2021 kan en ny rutt gå från Göteborg till danska Läsö. Åtminstone hoppas öns viceborgmästare på det, rapporterar danska medier.
Stena Danica passerar Älvsborgsbron. Sommaren 2021 kan en ny rutt gå från Göteborg till danska Läsö. Åtminstone hoppas öns viceborgmästare på det, rapporterar danska medier. Bild: Stefan Berg

Stena för samtal om ny linje från Göteborg till dansk semesterö

Stena Line kan komma att öppna en ny färjelinje mellan Göteborg och Läsö, det rapporterar dansk media. Inget är påskrivet, men rederiet bekräftar att samtal förts.
– Vi har haft diskussioner med Läsö, säger Carl Mårtensson på Stena Line.

ANNONS
|

Det är danska TV2 Nord som skriver om samtalen mellan parterna. I artikeln kan man läsa om hur Läsö under lång tid haft bekymmer med sin färjerutt mellan ön och Frederikshavn. Det är den enda färjelinjen mellan de båda destinationerna och periodvis har det helt enkelt inte funnits plats nog att få med alla passagerare. Något som i hög grad påverkat turismen på ön, vilket är en mycket viktigt inkomstkälla för Läsö-borna.

För Läsö är turismen en stor inkomstkälla, men möjligheterna att ta sig till ön är i dagsläget begränsade. Den enda färjerutten räcker inte alltid till under högsäsong, men nu kan hjälp komma från svenskt håll i form av Stena Line.
För Läsö är turismen en stor inkomstkälla, men möjligheterna att ta sig till ön är i dagsläget begränsade. Den enda färjerutten räcker inte alltid till under högsäsong, men nu kan hjälp komma från svenskt håll i form av Stena Line. Bild: New DK

Men nu kan hjälp komma från svenskt håll. Stena Line kan komma att öppna en rutt som ska köras under sommarhalvåret mellan Göteborg och Österby på Läso, samt en rutt mellan Österby och Frederikshavn. Inget är dock klart men samtal har förts, det bekräftar Stena Lines pressansvarige Carl Mårtensson för GP.

ANNONS

– Vi har haft diskussioner med Läsö men det finns inget som är påskrivet eller bestämt, säger han.

– Vi tittar konstant på förändringar av linjer. Ett tydligt exempel är nu i månadsskiftet januari-februari då vi flyttar från Varberg till Halmstad och går på Grenå.

Att Stena Line ser över sina linjer är inte ovanligt, menar rederiets pressansvarige Carl Mårtensson. Till exempel försvinner Varberg-Grenå från och med månadsskiftet januari och februari. Istället kommer rutten köras från Halmstad.
Att Stena Line ser över sina linjer är inte ovanligt, menar rederiets pressansvarige Carl Mårtensson. Till exempel försvinner Varberg-Grenå från och med månadsskiftet januari och februari. Istället kommer rutten köras från Halmstad. Bild: Annika Karlbom

Afrodite körde redan -64

Med Halmstad-flytten ser Stena en möjlighet att på fem-sex år dubbla frakt och passagerare mot dagens. Att företaget utvärderar sina 20 färjelinjer är vanligt, poängterar Mårtensson, men några linjer är heliga, som Göteborg-Frederikshavn/Skagen som funnits med sedan starten.

Om färjelinjen blir verklighet är det inte första gången. Sommaren 1964 trafikerade de ön med en båt som hette Afrodite.

– Det var Skagenlinjen som körde då, det som senare blev Stena Line, säger Mårtensson

Carl Mårtensson.
Carl Mårtensson. Bild: STENA AB

Har det funnits önskemål från passagerare om just Läsö?

– Jag tror att Läsö är en ganska okänd destination för de flesta som bor i Göteborg eftersom vi inte kört dit sedan 1964. Däremot är det många västsvenskar som åkt dit med segelbåt eller motorbåt. Ön har mycket fina stränder och väder som är fördelaktigt och på så vis är det en liten unik destination i mitten av havet, där det finns mycket att upptäcka, säger Mårtensson.

ANNONS

"Kommer lösa en massa problem"

Viceborgmästaren på Läsö, Tobias Birch Johansen från Venstre, säger till TV2 Nord att samtalen med Stena började redan för några år sedan. Initialt handlade det om att parterna skulle hjälpa varandra med marknadsföring, men kom senare att utvecklas till planer på en eventuell färjerutt. Birch Johansen säger sig ha stora förhoppningar om att samtalen ska bli verklighet och menar att det kan vara avgörande för öns framtid.

– Turismen kommer öka och ge ön en bättre ekonomi. Det kommer att lösa en massa problem och göra Läsö till granne med en storstad, säger han.

En av Läsös hamnar. För Köpenhamnsbor skulle det snabbaste sättet att ta sig till Läsö att bli via Göteborg om Stenas färjelinje blir verklighet.
En av Läsös hamnar. För Köpenhamnsbor skulle det snabbaste sättet att ta sig till Läsö att bli via Göteborg om Stenas färjelinje blir verklighet. Bild: Kasper Nymann

Enligt Birch Johansen hoppas man att trafiken öppnar år 2021 då det förhoppningsvis inte ska ta mycket längre än ett och ett halvt år att bygga om hamnen så att Stena-färjorna kan lägga till. Finansieringen till hamnbygget uppges inte heller vara ett problem.

Färjerutten skulle göra det smidigare för både svenska och norska turister som i dagsläget behöver ta två färjor för att ta sig till Läsö, skriver TV2 Nord. Även Köpenhamnsbor skulle gynnas då det snabbaste sättet för dem att ta sig till ön är att köra till Göteborg och ta färjan därifrån.

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS