Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Svenskägda Stena Impero togs i beslag av iranska styrkor den 19 juli. Bild: Hasan Shirvani

Stena Bulks vd: Stark psykisk press ombord

Stena Bulks vd Erik Hånell känner en försiktig optimism om att nära en tredjedel av besättningsmedlemmarna kommer att släppas inom kort.
– Fysiskt har sjömännen behandlats väl, men de är under stark psykisk press, säger han.

Det är nu 47 dagar sedan den svenskägda, men brittiskflaggade, oljetankern Stena Impero togs i beslag av iranska styrkor i Hormuzsundet. Uppgifter som då cirkulerade var att det var en hämndaktion för att Storbritannien tidigare hade tagit en iransk oljetanker i beslag i Gibraltar.

Nu förefaller sju av de 23 besättningsmännen ombord på Stena Impero få lämna fartyget inom kort. För närvarande ligger hon utanför Irans största hamnstad Bandar Abbas norr om Hormuzsundet,

– Informationen om att en del av besättningsmedlemmarna kommer att släppas har diskuterats de senaste dagarna, och nu har det uppenbarligen blivit bekräftat av de iranska myndigheterna, säger Erik Hånell.

Korta samtal med kapten

Under de 47 dagar som fartyget varit i beslag har man från Stena Bulk haft mycket begränsade möjligheter att kunna kommunicera med oljetankerns kapten.

– Det har varit tre minuter varje torsdag, så det har varit rätt så begränsat. Men besättningen har fått ringa hem till sina anhöriga tio minuter varje dag, och genom dem har vi också fått information, säger han.

Två tredjedelar av besättningen kommer att vara kvar ombord.

– Fartyget behöver en minimumbesättning. De som blir kvar behövs för att kunna hantera fartyget nu när vi förhoppningsvis ska lämna inom en snar framtid. Vi vet inte det ännu, men vi antar att det är tanken från de iranska myndigheternas sida, säger Erik Hånell.

Ökad säkerhetsnivå och förluster

Under tiden som Stena Impero togs i beslag har Stena Bulk ökat säkerhetsnivån i Persiska viken.

– Vi hade en relativt hög nivå innan, men vi har höjt säkerhetsnivån ytterligare.

Tiden fartyget har legat i beslag är också en dyrbar historia för Stena Bulk.

– Vi fokuserar ju framför allt på att få fram en lösning för besättningen, men ja, det kostar ungefär 20 000 dollar per dag, säger Erik Hånell.

Till dags dato är förlusterna över nio miljoner kronor.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.