Henrik Jansson, Fund manager på Almi Invest, hur påverkar den ekonomiska situationen startup och tillväxtbolag?
– Enormt mycket. Jag har aldrig varit med om något liknande. Under IT-krisen 2000 så handlade det egentligen om en övervärdering av IT-relaterade företag och 2008 var det en kapitalbrist som föranledde krisen. Nu är det något helt annat, det är inte en isolerad händelse utan det slår från alla håll. Hela affären försvinner för många bolag, även om du har din affärsmodell och dina kunder så har du inga inkomster och det från en vecka till en annan. Unga startups har inte i lika stor utsträckning en buffert för detta, det blir väldigt kännbart för många. Däremot har startups en stor fördel, och det är att man snabbt kan ställa om för att begränsa skadorna.
Vilka konsekvenser tror du att det kan få för svensk innovationskraft på lång sikt?
– Som svensk vill man gärna tro att de svenska systemen och strukturerna är robusta. Det testas nu, är vår beredskap så bra som vi trodde? Är den det så tror jag att vi kan komma ut ur detta med trumf på hand. Lyckas vi begränsa smittan och hålla skolorna öppna så att folk kan gå till jobbet så kommer efterfrågan att komma igång igen. Om vi på Almi Invest kan fortsätta bedriva ordinarie verksamhet och fortsätta göra investeringar och våga ta risker så tror jag att det långsiktigt kan få en positiv effekt. Det kan bli en tid för innovativa och kreativa människor att hitta nya sätt att leverera tjänster och produkter. Det ser vi redan prov på, vi har till exempel träffat ett team med idéer kring snabbtest av Covid-19-virus. Nöden är uppfinningarnas moder.
Vad krävs för insatser för att bolag som i vanliga fall skulle kunna bli livskraftiga inte ska gå omkull?
– Den listan kan göras lång. En del av de stödpaket som nu lanserats kommer att rädda våra stora industribolag. Men de kommer inte att nå ut till små bolag i samma utsträckning. Där får vi och vårt systerbolag Almi Företagspartner en viktig roll. I och med att vi är statligt ägda kan vi bli en resurs och ett verktyg i detta, men då måste man se över våra förutsättningar och ge oss tydliga riktlinjer. Jag är för att vi ska ta ett större ansvar, men då måste vi få det uppdraget och vad gäller Almi Invest har beslutet inte fattats än.
Martin Krantz, vd Smart Eye, som tillverkar ögonstyrningsteknik för fordonsindustrin
- Vi har precis fått en stor order, den största i bolagets historia. Det handlar om 24 bilmodeller som ska sätta in vår mjukvara, det motsvarar 500 miljoner kronor. Det är väldigt roligt. Samtidigt har vi börjat titta på hur bolaget kan spara in på kostnader kopplat till Corona-krisen.
Hur agerar ni?
- Vi tittar på statens stödpaket och försöker hushålla med allting. Marknadsföring och resor är ju en post som minskas automatiskt.
Hur tror du bilindustrin påverkas på lång sikt?
- Jag tror inte det är någon i Lombarderiet som just nu funderar på att köpa en ny bil. Men vad det får för konsekvenser på längre sikt vet jag inte. Under Lehmankraschen 2008-2009 minskade bildindustrin med 40 procent i USA på ett år, det är inte otänkbart att det kommer handla om den storleksordningen. Men jag tror att man lärt sig mycket av Lehmankraschen om vad som funkar och inte funkar, och hur man kan hjälpa företag. Det finns även ljuspunkter – i Kina, där vi har ett kontor, håller man nu på att öppna upp. Tanken var att stänga i två veckor, det blev sex. Det känns skönt att det verkar ha vänt där.
Viktor Börjesson, vd på Revibe Energy, som jobbar med en produkt som omvandlar vibrationer från industrin till el och har ägare som Saab Ventures, Almi Invest och Lindeblad technology.
– Våra kunder är framförallt stora industrier och organisationer. Det handlar om stora bolag där det händer mycket just nu. Men jag känner mig rätt lugn. Det är viktigt att inte hela samhället lägger ner, företagen måste fortsätta fungera. Som startupbolag sitter vi inte på en kassa på fem år, utan varje månads försening påverkar oss. Samtidigt har vi närvarande ägare, vilket känns bra. Vi har under den senaste veckan börjat märka av en mer positiv attityd och en vilja att gasa sig ur den här perioden i stället för att sitta och vänta.
Hur jobbar ni rent praktiskt?
– Hemifrån. Själv utnyttjar jag detta till att prata med kunder. En del har ju suttit hemma ett tag utan att prata med någon, de blir glada när man ringer. Jag ringer alla kunder jag kan komma på just nu!
Arta Mandegari, medgrundare, tillsammans med vd Salman Eskandari, till den digitala läxhjälpen Albert
– Det har skett en rätt stor anstormning till Albert i och med coronaviruset, vi har ett väldigt högt tryck. Vi har öppnat appen för gratis användning för alla familjer. Vi ser det som att vi har ett samhällsansvar och erbjuder därför appen gratis tills läget stabiliserat sig, för att inte skolarbetet ska avstanna mer än nödvändigt i Sverige.
Fredrik Edeland, vd på Sendify, en digital fraktbokningstjänst för företag.
– Situationen har skapat konsekvenser framförallt internationellt i takt med att länder stänger sina gränser. Transporter är fortsatt undantaget men vi kan se i vår data att vissa ledtider förlängs på grund av mer noggranna kontroller. Men vi har inte sett någon tydlig nedgång i orderfrekvens, även om situationen påverkar både bolagets kunder, som ofta är småbolag, och de fraktpartners vi arbetar med. Men mindre, digitala bolag kan vara snabbfotade och hitta vägar för att anpassa affären efter situationen. Som en digital tjänst kan vi snabbt kommunicera ut uppdateringar och anpassa vårt erbjudande efter omständigheterna. Det är styrkan i att vara ett tech-företag.