Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

1/4

Starka siffror från AB Volvo

AB Volvo fortsätter gå starkt – så starkt att flera leverantörer inte hinner med. – Det är sprunget ur ett positivt läge, men det har kostat oss extra i form av ökade transportkostnader och övertid, säger Volvos vd Martin Lundstedt.

Såväl nettoomsättning som rörelsevinst och orderingång ökar för Volvokoncernen under det andra kvartalet. Rörelsevinsten steg till 8 540 miljoner kronor, från 3 796 miljoner kronor under samma period i fjol – och överträffade därmed den samlade analytikerkårens förväntningar om ett rörelseresultat på 8 462 miljoner kronor. Investerare var dock inte imponerade och Volvos B-aktie faller under onsdagseftermiddagen ordentligt på Stockholmsbörsen. Volvos vd och koncernchef Martin Lundstedt är däremot, i stort sett, nöjd med siffrorna.

Lundstedt: Ett styrkebesked

– Jag skulle vilja beskriva läget för Volvo som gott. Vi har haft ytterligare ett starkt kvartal med en avsevärd förbättring av lönsamheten. Alla affärsområden förbättras i absoluta tal – det är ett styrkebesked och väldigt positivt att se. Sedan finns det som alltid möjligheter att göra förbättringar och det jobbar vi med, säger han.
Ett prioriterat problem att fixa är de flaskhalsar i produktionen som uppstått när efterfrågan ökat så snabbt att underleverantörerna helt enkelt inte hinner med att leverera komponenter. Det har under kvartalet kostat Volvo både minskade volymer och ökade kostnader för till exempel övertid.
– Vi har haft en lång period av uppgångar nu, under hösten och hela våren – då finns det inte heller några längre perioder av återhämtning, som semestrar, att komma ikapp på. Det har vi sett hos både underleverantörer och i en del av våra egna processer. Nu jobbar vi med att ta igen det under semestrarna och även att, i samarbete med våra partners, ta bort vissa flaskhalsar. Det är hög prioritet på det, säger Martin Lundstedt.

Hamnkonflikten stör

Han räknar med att situationen förbättras under det tredje kvartalet.
– Det är det vi jobbar för naturligtvis, säger han.
Även hamnkonflikten, mellan APM Terminals och Hamnfyran, har kostat Volvo extra pengar under kvartalet. Strejkerna, blockaderna och lockouten i containerhamnen har bland annat gjort att fordonsjätten behövt lägga om leveranser till andra europeiska hamnar. Om konflikten fortsätter kan de nya tillfälliga transportvägarna dessutom också bli permanenta.
– Ju längre det här pågår, desto mer fast blir situationen tyvärr för oss. Våra logistiksystem måste fungera, säger Martin Lundstedt.
Efterfrågan på lastbilar och anläggningsmaskiner är nämligen stor – såväl i Europa, dit lastbilsfabriken i Göteborg levererar, som i Nordamerika och Kina. På de två sistnämnda marknaderna höjs också prognosen för totalmarknaden med 10 000 respektive 115 000 lastbilar. Det betyder att samtliga tillverkare i år väntas sälja 225 000 tunga lastbilar i Nordamerika och 880 000 tunga lastbilar i Kina. Prognosen för Europa ligger kvar på 300 000 stycken. 

Volvo CE lyfter

– Det är en stark marknad. Det hänger dels ihop med ett visst ersättningsbehov från de riktigt starka åren kring 2007 och 2008 - men det beror också på en ökad aktivitetsnivå i ekonomin generellt, vilket även ger fler transporter, säger Martin Lundstedt.  
Den justerade rörelsemarginalen för lastbilsförsäljningen är dock något lägre jämfört med andra kvartalet i fjol – i stället är det, det tidigare sorgebarnet, Volvo CE som står för en stor del av koncernens lönsamhetslyft. Nettoorderingången för CE:s anläggningsmaskiner stiger ordentligt samtidigt som den justerade rörelsevinsten hoppat till nästan 2,5 miljard, från 810 miljoner i fjol.
– Vi har jobbat med att effektivisera och förbättra verksamheten, och nu har marknaden också kommit tillbaka. Den kombinationen gör att vi nu går från en justerad rörelsemarginal på 5,9 procent till en på 13,3 procent det här kvartalet. Det är urstarkt, säger Martin Lundstedt.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.