Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer
Volvo Cars förklarar sig vara nöjd med fjolåret, i synnerhet andra halvåret där effektiviseringar påverkat marginalerna. Bild: Björn Larsson Rosvall/TT

Stark avslutning på 2019 för Volvo – men lägre lönsamhet

Volvo Cars säljer fler bilar och ökar omsättningen tydligt – även lönsamheten ökade. Det visar resultatet för fjärde kvartalet. För helåret sjönk dock lönsamheten. Företaget kommer samtidigt att se påverkan på coronaviruset under detta kvartal, efter att fabriker stängts, bekräftar vd Håkan Samuelsson.

Volvo Cars redovisar en rörelsevinst på 5,3 miljarder kronor för det fjärde kvartalet 2019, att jämföra med en rörelsevinst på 4,5 miljarder kronor samma kvartal 2018. Totalt sålde biltillverkaren 197 748 bilar under kvartalet – en ökning från 169 700 bilar under motsvarande kvartal året innan. Rörelsemarginalen ökade från 6,2 procent till 6,7 procent om man jämför fjärde kvartalet 2019 med samma period 2018. Även för hela det andra halvåret ökade rörelsemarginalen.

– Vi har ett starkt resultat, helt i linje med våra mål, i synnerhet när det gäller lönsamheten under andra halvåret, säger Håkan Samuelsson, under presskonferensen i Belgien på torsdagen.

– Det var det sjätte året i rad med försäljningsrekord.

Går man till helåret kan man samtidigt konstatera att omsättningen ökade med 8,5 procent till 274,1 miljarder kronor. Även resultatet ökade svagt med 0,8 procent till 14,3 miljarder kronor. Det betydde dock att lönsamheten sjönk om man jämför 2019 med 2018 – den landade på 5,2 procent mot 5,6 procent om man jämför fjolåret med 2018. Det är klart under vad bilmärket sagt att man vill ligga på över en konjunkturcykel.

LÄS MER: Här visar Volvo upp den helt elektriska XC40 Recharge

LÄS MER: Volvo Cars lovar minskade utsläpp i linje med Parisavtalet

”Ett robust finansiellt resultat”

Även kassaflödet ökade tydligt för helåret från knappt 4,0 miljarder kronor 2018 till drygt 10,7 miljarder 2019.

– Vi har en historiskt bra likviditetssituation tack vare denna ökning i slutet av året med, med en kassaposition på 25 miljarder, säger den nya ekonomi- och finanschefen, Carla De Geyseleer.

I rapporten framgår det att de sparåtgärderna som sattes in i april i fjol lett till att konsulter och anställda minskat med 900, där Volvo dock inte varslat några personer. Samtidigt ökade produktionen med 5,5 procent. Hela effekten av denna personalminskning kommer att märkas 2020, enligt företaget.

– Vi ökar produktiviteten: Vi bygger fler bilar med färre människor anställda. säger Håkan Samuelsson.

Som GP skrivit tidigare sålde Volvo Cars drygt 705 000 bilar i fjol, vilket var nytt rekord.

Antalet anställda – räknat som ett snitt – låg på nästan samma nivå som året innan: drygt 41 500 personer.

LÄS MER: Bil exploderade på Volvos parkering

Coronaviruset påverkar kvartalet

I en framåtblickande kommentar i bokslutskommunikén förklarar Håkan Samuelsson att man räknar med en ökning av omsättning och försäljning detta året.

– Men det är svårt att göra en prognos med coronaviruset och utbrottet kommer att ha en effekt på vårt siffror under det första kvartalet. Det står stilla i Kina under två veckor till följd av detta. Men för helåret vidhåller vi vår positiva utblick, säger Håkan Samuelsson på torsdagens presskonferens.

I samtal med svenska journalister förtydligar han:

– Det är myndigheterna i Kina som ger oss rekommendationer. Vi har fått stänga fabriker och bilhallar och det påverkar även företagets värdekedja. Som det ser ut nu kommer det att vara två veckors stopp.

– Det kan bli påverkan på vissa komponenter som levereras från Kina till USA och Europa – men det ska inte leda till några större störningar.

Företaget räknar även med att vinsten kommer att öka och investeringarna kommer att ligga på en liknande nivå som 2019. I fjol investerade företaget knappt 11,5 miljarder kronor i forskning och utveckling.

– Efter ett stort investeringsprogram med SPA-bilar så ser vi att investeringarna blir lägre – om man tar hänsyn till att omsättningen samtidigt ökar, säger Håkan Samuelsson.

Han förtydligar med att man i den stora omställningen mot elektriska och uppkopplade fordon kommer att söka ytterligare synergier inom Geelykoncernen för att inte öka kostnaderna.

Företaget räknar också med att kassaflödet kommer att vara starkt i år.

LÄS MER: Sämre försäljning för Volvo Cars efter virusutbrott

LÄS MER: Volvobolagen stoppar alla resor till Wuhan i Kina

LÄS MER: Volvobolagen sätter medarbetare i karantän

”Inga planer på böter”

Håkan Samuelsson och finanschefen Carla De Geyseleer framhåller att de laddbara bilarna blir en allt viktigare del av försäljningen – i Europa i december utgjorde laddbara hybrider cirka 18 procent av försäljningen.

– Vi kommer att möta de tuffare utsläppsmålen som gäller för Europa i år, och vi har inga som helst planer att betala böter för höga utsläpp, säger Carla De Geyseleer.

Volvo Cars bekräftar också att det blir en bonus till de anställda i år, vilket GP fick information om via källor på torsdagsmorgonen – 18 000 kronor landar det på för de kollektivanställda i snitt. I fjol fick de anställda ingen bonus.

När GP frågar om anklagelserna från en tysk miljöorganisation om dieselfusk i en gammal XC60-modell avvisar Håkan Samuelsson det helt:

– Jag har kollat detta. Den bilen släppte ut mer än dagens bilar, men mötte de krav som ställdes på bilar för sju år sedan. Vi har inte använt någon manipulerande mjukvara som det påstods – och vi kommer aldrig att göra det.

Fotnot: Rörelseresultatet före räntor och skatt (EBIT) ökade svagt under 2019 vilket betydde en minskad marginal. Ser man till resultatet före räntor, skatt, nedskrivningar och avskrivningar (EBITDA) såg man en tydligare ökning under 2019, vilket betydde att den marginalen ökade från 10,8 procent till 10,9.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.