Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Drygt tre miljonär gäster äntrade Lisebergs grindar. Bild: Robin Aron

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Stark avslutning av Liseberg

Drygt tre miljoner besökare passerade grindarna in till Liseberg under 2018. Detta efter en stark avslutning under halloween och jul, som kompenserade för sommarens värmebölja och fotbolls-VM.

LÄS MER: Ruskigt bra halloween för Liseberg

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Sommarsäsongen präglades av flera intermezzon för nöjesparken. Den rekordvarma sommaren gjorde att folk hellre åkte till stranden. Under fotbolls-VM stannande man hemma framför tv:n. Detta tillsammans med förseningen av den nya bergochdalbanan Valkyria bidrog till att besöksantalet sjönk med fyra procent till 2,1 miljoner jämfört med 2017.

Halloween drog 330 000 besökare och under julsäsongen, som avslutades den 30 december, ville 510 000 personer åka skridskor, gå på julmarknad och besöka tomten. För de två säsongerna växte man med 65 000 besökare totalt mot året innan.

LÄS MER: Här är Lisebergs nya jättesatsning

Totalt besökte 3 045 000 människor parken under 2018. Det är en minskning, men ändå i nivå med besökssiffrorna de tre senaste åren.

– Lisebergs besökssiffror har stabiliserat sig på den högre nivån som etablerades i och med lanseringen av Helix år 2014. Det är mycket glädjande, säger Andreas Andersen, vd på Liseberg i ett pressmeddelande.

Årsomsättning är prognostiserad till drygt 1,2 miljarder kronor, också det i nivå med 2017. Omsättningen för Jul på Liseberg kommer för första gången att passera 100 miljoner kronor.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.