Stampen hämtar sig från krisen

Stampen håller på och återhämtar sig efter tuffaste året någonsin. Koncernen gör en vinst på 63 miljoner kronor före skatt.

ANNONS
|

2016 hängde mediekoncernen Stampen på repen och flera av bolagen tvingades in rekonstruktion för att hantera koncernens skuldsättning. Under hösten avslutades rekonstruktionen, ett nytt bankavtal tecknades och nya ägare kom in med ett kapitaltillskott. Under 2016 omsatte Stampen 2834 miljoner kronor, jämfört med 3347 miljoner kronor 2015. Resultatet före skatt blev 63 miljoner kronor, mot 2015 års 153 miljoner kronor.

– Vi har ju lyckats med vårt projekt att stabilisera koncernens ekonomi. Vi kommer ut 2016 med en soliditet på ungefär 14 procent för koncernen, vilket är en kraftig förbättring och bättre struktur än vad vi haft tidigare, säger Martin Alsander, vd för Stampen.

ANNONS

Läs mer: Beskedet: Stena Finans och Cherry Casino-grundaren investerar i Stampen

Soliditet är måttet på hur stor andel av tillgångarna som är finansierade av det egna kapitalet. Under 2015 var den sex procent.

Har fått ner skulderna

Martin Alsander konstaterar att man klarat ut svårigheterna via enorma insatser från medarbetarna och ett stort stöd utifrån, vilket han är mycket tacksam för.

Genom ackordet och det nya bankavtalet har koncernen också lyckats få ned skulderna till en nettoskuld på 250 miljoner kronor, mot en miljard kronor tidigare.

– Vi har tagit oss ur ett väldigt akut läge, stabiliserat ekonomin och fått in nya delägare vilket är otroligt viktigt. Inte bara för kapitaltillskottet, men att det nu också finns fler ägare som är med framåt och som tror på verksamheten och verkligen vill att detta ska bli bra. Det gör att vi står starkare nu än tidigare, säger Martin Alsander.

Läs mer: Här är önskemålen på Stampens nya ägare

Utvecklar digitala tjänster

Istället för att bara betala av stora lån får nu Stampen möjlighet att satsa framåt.

– Det som är fokus för oss och resten av branschen är att börja utveckla digitala prenumerationstjänster. Man ser att det finns en betalningsvilja hos läsare och konsumenter som inte fanns tidigare om man levererar ett relevant, trovärdigt och journalistiskt intressant innehåll, säger Martin Alsander.

ANNONS

Trenden pekar mot att onlineläsarna är beredda att betala för material som är unikt.

– Det unika innehåll som vi kan producera kan relateras till västkusten och den region vi befinner oss i, säger Martin Alsander.

Satsar även lokalt

Samtidigt tänker man fortsätta att satsa på Stampen Local Media, och där de tryckta GP, Bohusläningen, Hallandsposten, Hallands Nyheter, TTELA med flera ingår, genom bland annat bilagor.

GP och Hallandstidningarna gick med vinst i fjol, men annonsintäkter och räckviddssiffror är fallande.

De tryckta tidningarna drar fortfarande in de största annonsintäkterna. De digitala intäkterna motsvarar 14 procent av tidningarnas totala annonsintäkter. Under slutet av året ökade de digitala annonsintäkterna snabbt.

ANNONS