Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
- Skall vi bli intressanta och relevanta för vår samtid, unika och särskilja oss, måste vi också våga vara radikala och hitta ett eget löfte som attraherar och utvecklar vår stad, skriver Eva Ossiansson.
- Skall vi bli intressanta och relevanta för vår samtid, unika och särskilja oss, måste vi också våga vara radikala och hitta ett eget löfte som attraherar och utvecklar vår stad, skriver Eva Ossiansson.

Eva Ossiansson: Stadsplanering – jakten på den bästa idén

Det rådde i det närmaste en väckelsestämning. På den upplysta scenen gled han fram, föreläsaren och professorn Richard Florida. Likt en känd popartist omgiven av sina mest dedikerade fans gick det ett sus genom publiken när han öppnade munnen.

Det här är en krönika. Ställningstaganden är skribentens egna.

Året var 2006 och Richard Florida hade kommit till Svenska Mässan i Göteborg för att inför nästan 1000 åhörare tala om den kreativa klassen såsom en viktig förutsättning för städers tillväxt och välstånd. Genom den kreativa kraften från t.ex. personer som jobbade med forskning, konst, kultur, teknologi och underhållning, skulle vi enligt honom och det som beskrevs i hans bok ”The Rise of the Creative Class” från 2002, kunna ta oss från den industriella eran.

Det fördes i samband med hans besök fram att ”mer än halva Göteborg” fantastiskt nog utgjorde en kreativ klass. Lite mer än 10 år senare, 2017, erkänner han sig ha dragit felaktiga slutsatser, för att istället tala om den nya urbana krisen och hur städer lider av ökad ojämlikhet och segregation, vilket han tidigare hade underskattat.

Ett bra rykte drar till sig talanger

Kampen om att få medborgare att bosätta sig på en viss plats och därmed bidra till att bygga upp välfärdssamhället, har med tiden kommit att bli allt viktigare. Det gäller att attrahera rätt människor, företag och verksamheter, som alla kan bidra till platsens långsiktiga överlevnad liksom utveckling. Städer som framstår som mer attraktiva kommer att ha bättre förutsättningar att lyckas. En plats med ett bra rykte drar till sig talanger och investerare, men även besökare. Forskarna Dudek-Mankowska och Grochowski har i en studie av städer i Polen 2019 visat på att städer som har en klar, trovärdig och attraktiv vision om utveckling, ett löfte att leva upp till, har bäst förutsättningar att lyckas.

Att utge sig för något du inte kan leva upp till som stad leder till felaktiga förväntningar. Städer är ett konglomerat av mänsklig kreativitet och skaparkraft hos både individer och organisationer. Hur pass väl den kan kanaliseras i en gemensam och önskvärd riktning avgör stadens förmåga att kunna utvecklas och bli attraktiv.

Enligt forskarna Hatuka m.fl. (2018) används idag världen över främst fem olika löften som konceptualiseras i strategisk stadsplanering. Förutom den kreativa staden inspirerad av Floridas tankar framhävs den globala staden, som visar stadens status i relation till andra städer utanför landets gränser såsom ett slags ”världsmedborgare”. Ett annat löfte är den hållbara staden som visar på balansen mellan människor och miljö såsom ett slags ekosystem. Att utlova och verka för den uthålliga staden innebär att risker skall reduceras för stadens medborgare, vilket utgör ett fjärde löfte.

Göteborg kan bocka av samtliga koncept

Avslutningsvis används även löftet om den smarta staden, för att visa på att staden befinner sig i framkant gällande IT, digitalisering och kommunikation avseende stadens infrastruktur och tjänster. Löftena används ofta ihop, trots att de faktiskt står för helt olika typer av städer, menar de. Dessutom används termerna mer symboliskt eller tolkas fel och blir mer av retoriska grepp. De bör istället ses som delar av en verktygslåda för att utveckla städer strategiskt som faktiskt påverkar människors liv enligt Hatuka m.fl.Vilket varumärkeslöfte och koncept säger sig då Göteborg stå för?

”Hållbar stad – öppen för världen” är vår devis. Därtill säger sig Göteborg vara en smart stad. En av hörnstenarna i Göteborg är att skapa en uthållig jämlik stad. Och givetvis skall Göteborg även vara ett ”forum för kulturella och kreativa näringar”. Göteborg lyckas med andra ord bocka av samtliga koncept och löften som Hatuka m.fl. lyfter fram. Att försöka vara allt blir en pastisch och uppnår inte önskad effekt. Och det måste vara önskvärt. Skall vi bli intressanta och relevanta för vår samtid, unika och särskilja oss, måste vi också våga vara radikala och hitta ett eget löfte som attraherar och utvecklar vår stad. Eller så kan vi inspireras av företaget på Hisingen - Göteborg Made by People! Det är folket som utvecklar och förstärker vår idé och löfte om staden.