Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Schibsteds vd Rolv Erik Ryssdal. Arkivbild.

Stabilt för SvD och Aftonbladet

Resultatet för Svenska Dagbladet och Aftonbladet är stabilt. Intäkterna från papperstidningarna fortsätter ner men kompenseras för Aftonbladets del med stigande digitala intäkter, visar ägaren Schibsteds kvartalsrapport.

Den norska mediekoncernen redovisar en vinst före skatt på 779 miljoner norska kronor, ungefär lika många svenska, för tredje kvartalet. Under motsvarande period i fjol landade vinsten på 392 miljoner norska kronor. Det kraftiga vinstlyftet förklaras till viss del av en engångsintäkt från försäljningen av Hitta.

Schibsteds totala omsättning steg med tio procent till 4 161 miljoner norska kronor.

Den underliggande vinsten (ebitda) för Aftonbladet steg med fyra miljoner till 65 miljoner svenska kronor, samtidigt som intäkterna sjönk med tre miljoner till 461 miljoner kronor. Onlineintäkterna steg medan printintäkterna sjönk.

För Svenska Dagbladet var den underliggande vinsten oförändrad, 18 miljoner svenska kronor, medan intäkterna sjönk något.