Inför nästa kvartal siktar Spotify på att växa snabbare än konkurrenterna.
Inför nästa kvartal siktar Spotify på att växa snabbare än konkurrenterna.

Spotify trappar upp racet om användarna

Med 83 miljoner betalande användare levererade Spotify vad investerarna hade hoppats på inför kvartalsrapporten. Fortsatt tillväxt är fokus för nästa kvartal då hotet från konkurrenter ökar.

ANNONS
|

- Spotify är fortfarande marknadsledande på vad de gör och bäst i världen på vad de gör, säger Olle Aronsson, vd på Breakit.

I rapporten för det andra kvartalet som presenterades i dag uppgick antalet betalande användare till 83 miljoner, en ökning med tio procent jämfört med första kvartalet och 40 procent mer jämfört med i fjol. Siffran var i linje med förväntningarna på Wall Street.

ANNONS

I prognosen för nästa kvartal höjer företaget sin prognos och förväntar sig en ökning av antalet betalande användare till 85-88 miljoner. Trots att Spotify är marknadsledande ökar konkurrensen bland annat från Apple Music som nyligen rapporterade om 40 miljoner betalande användare, främst på den amerikanska marknaden.

Optimismen regerar

Enligt Aronsson kommer optimism kring framtiden antagligen att smitta av sig på investerarna.

- Hittills har de inte underlevererat sin egen guidning, säger han. Om inget oförutsett händer, brukar optimisterna på Wall Street ha överläge.

Förlusten före skatt landade på 392 miljoner euro och var i linje med förväntningarna. Detta kan jämföras med förlusten på 187 miljoner euro för samma period i fjol.

Att resultatet kan vara negativt, men fortfarande "bra" beror på att företaget fortfarande befinner sig i en tillväxtfas.

- Jag kan inte se någon anledning till varför vi skulle få se ett positivt resultat de närmaste 24 månaderna och tror inte att de har för avsikt att göra det, säger han.

ANNONS

Ny lag påverkade negativt

Intäkterna uppgick till 1273 miljarder euro, jämfört med 1007 miljoner euro i fjol, vilket också var i linje med förväntningarna.

Enligt Spotifys vd Daniel Ek hade den nya dataskyddslagen som trädde ikraft i våras en negativ påverkan på försäljningen under cirka två veckors tid. Företagets relationer med annonsörerna uppges nu åter vara på banan.

Dagens rapport är den andra sedan Spotifyaktien noterades på New York-börsen i början av april.

Tidigare i veckan lyfte Spotifyaktien till rekordnivåer. Höga riktpriser och många positiva omdömen från analytiker har bidragit till den positiva kursutvecklingen.

När New Yorkbörsen stängde i går hade aktien klättrat 0,2 procent till 188 dollar.

Rättad: Olle Aronsson är vd på Breakit.

TT

ANNONS