Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Spotify kommer att satsa långsiktigt på den kinesiska marknaden, skriver bolaget i sin ansökan till New York-börsen. Här sitter grundaren Daniel Ek. Arkivbild

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Spotify har köpt biljett till Kina

Den kinesiska giganten Tencent äger 7,5 procent av aktierna i Spotify, visar det svenska bolagets ansökan till New York-börsen. Där framgår också tydligt att målet för Spotify är att växa på den kinesiska marknaden.

Spotifys ansökan om notering på New York-börsen kom inte som någon överraskning, men vad bolaget skriver i sin ansökan ger en inblick i framtidsplanerna som utomstående fram till nu inte vetat mycket om. Beskrivningen av tillväxt i form av betalande kunder och strömmade minuter är givetvis viktigt och kommer fram till börsintroduktionen att nagelfaras av världens analytiker, men när det gäller bolagets framtida tillväxt är en aktieaffär för drygt två månader sedan kanske minst lika intressant.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Då bytte nämligen Spotify och den kinesiska giganten Tencent aktier med varandra. Av Spotifys ansökan på onsdagen framgår att bolaget fick nio procent av Tencent Music Entertainment (TME) , aktier som vid tillfället värderades till motsvarande drygt 9 miljarder kronor. Tencent, som förra året blev Asiens första bolag med en årsomsättning över 500 miljarder dollar, fick i gengäld 7,5 procent av aktierna i Spotify.

Långsiktig investering

I sin ansökan till New York-börsen skriver det svenska bolaget:

"Spotify tror att affären med Tencent gör det möjligt för Spotify att långsiktigt investera i den växande musikmarknaden i Kina och att TME på motsvarande sätt kan investera i den växande musikmarknaden utanför Kina."

Det finns en klar parallell till den affären, vilket förstås är kinesiska Geelys köp av Volvo Cars och aktierna i lastbilstillverkaren Volvo. Att Geelys ägare Li Shufu på senare tid ruskat om den europeiska bilbranschen genom att också köpa stora mängder aktier i tyska Daimler kan vi för tillfället lämna därhän.

Öppnar dörrarna

Poängen är att de kinesiska bolagen, sannolikt med den kinesiska regimens godkännande, öppnar dörrarna till världens största marknad. Volvo Cars framgångar på senare år bekräftar detta. Att intresset för Europa ökat på senare tid hänger med stor sannolikhet samman med de frostiga relationerna mellan USA och Kina.

- Det är inte alls en dum jämförelse, men det är i Kina de kinesiska jättarna kommer att tjäna mest pengar de kommande fem åren. Men jättebolag som Tencent och Alibaba tittar säkert på Europa som en potentiell framtida marknad. Deras strategi är ofta att ta en liten del av ett företag som växer på en marknad där de kinesiska bolagen inte finns och där är ju Spotify ett bra exempel, säger Christopher Lyrhem, aktiestrateg på SEB.