Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Hej

Hej

Sporthandeln prispressad

Sporthandeln har varit en guldgruva men skördar allt fler offer. Trots branschens kris ökade försäljningen med drygt sju procent i april.

Förra året startades 12 nya sportbutiker, flera utländska kedjor som norska XXL och franska Deacthlon har etablerat på sig på senare år och expanderar. Samtidigt som e-handeln har tagit rejäl fart. Det har gjort konkurrensen stenhård.

April var rena islossningen för sporthandeln men under perioden januari till april backade branschen totalt en halv procent.

- Det har varit lite tuffare för sport och fritidsbranschen det här året, säger Lena Larsson, vd , HUI Reserach (fd Handelns utredningsinstitut).

Fram till nu har det varit en vinnarbransch i takt med svenskens allt större intresse för motion.

- Det bottnar främst i hälsotrenden i samhället där vi konsumenter investerar i oss själv. Arrangemang som Vasloppet och Vätternrundan säljer slut på några timmar och deltagarantalet bara ökar hela tiden. En trend man tror kommer att fortsätta.

Det har kommit hela nya aktörer via näthandeln där har försäljningen av sport och fritidsartiklar ökat med 35 procent under årets första kvartal.

Men det är inte bara Team Sportia som har ekonomiska problem, skånska kedjan Usport som lanserades för två år sedan gick i konkurs i mars i år. Deachtlon har hoppat av en nyetablering i Helsingborg.

Går det att jämföra med elektronikbranschens våldsamma expansion?

- Det är lätt att göra, framför allt ur den aspekten att det finns en risk att man hamnar i prisfällan, att alla ska sälja på pris. Vi har inte sett det ännu inom sport och fritid men risken finns.

Expert och Onoff försvann från elektronikmarknaden, får vi se samma utveckling även i sportbranschen?

- Det behöver det inte bli. Men det är dags att vakna upp och börja titta på andra sätt att differentiera sig än pris.

Fredrik Steenbuch, koncernchef för norska XXL, säger att det är aktörerna med lägsta priser och som har kontroll på sina kostnader som kommer att överleva.

- Vi har precis öppnat i Jönköping och är på gång i Västerås, Karlstad och Norrköping senare i år. Norrköping är lite häftigt för det är Stadium-land.

Han tror att kedjorna måste ha både butiker och e-handel i framtiden för att klara konkurrensen.

- Usport är borta, Stadium har halverat sina vinster, Intersport hade stora förluster förra året, franska Deacthlon kommer inte vidare och nu har Team Sportia likviditetsproblem. Det är en tuff bransch, säger Fredrik Steenbuch.

Claes Forsberg är vd på branschorganisationen Svenskt Sportforum. Han är inte ett dugg förvånad över att ekonomin börjat gunga under fötterna på sportkedjorna.

- Det är ett nytt läge och nya affärsmodeller. De som har gjort sin hemläxa och har anpassat sig därefter mår ganska bra. De andra mår därefter.

Han säger att det är framför allt den enorma prispressen som nu bidragit till krissituationen.

- Det kan inte ha undgått någon att vi pratar om en halvering av befintliga marginaler. Alla signaler har pekat på att vår bransch går igenom ett gigantiskt skifte utifrån vilka som styr, lojalitet bland kunder, när och var vi konsumenter köper våra produkter, säger Clas Forsberg.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.