Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Spelentreprenörer ska växa i Lindholmens inkubator

I fjol invigde Göteborg sin första inkubator som är helt inriktad mot spelindustrin. På The Game Incubator får spelentreprenörer affärscoachning för att kunna förverkliga sina idéer och skapa lönsamhet.

Fredrik Örneblad tar emot en trappa upp i ett beige tegelhus på Lindholmen. Han är affärsutvecklare på The Game Incubator, en spelinkubator som hjälper entreprenörer inom spelindustrin att omsätta sina affärsidéer i praktiken.

– Spelindustrin är i dag Sveriges största kulturexportnäring. Vår uppgift är att främja den här utvecklingen genom att stötta entreprenörer och startups inom spelområdet. Många av våra deltagare är extremt duktiga spelutvecklare men har svårt att sälja sin produkt och bygga sitt bolag, säger Fredrik Örneblad.

The Game Incubator finansernas av Västra Götalandsregionen och är ett samarbete mellan Gothia Science Park i Skövde och Lindholmen Science Park. Konceptet har funnits i Skövde sedan 2004 och invigdes i Göteborg i januari 2016.

– Det finns en enorm potential för entreprenörer inom spelindustrin. Det har funnits ett stort spelcommunity här i Göteborg men ingen uppsamlande punkt för dem, säger Fredrik Örneblad.

Genom att delta i The Game Incubators program får deltagarna bland annat hjälp med att marknadsanpassa sin idé, ta fram en affärsplan och söka externt kapital. Och det stödet kan behövas. Fredrik Örneblad ser både utmaningar och möjligheter på dagens spelmarknad.

– Spelindustrin var länge en väldigt liten industri med få, men stora, aktörer som hade monopol. I takt med digitaliseringen har detta luckrats upp. Marknaden har växt, både i antalet aktörer och spelare. Den globala digitala spelindustrin uppgick till 99,6 miljarder dollar i försäljning under 2016 och förväntas passera 100 miljarder i år. Sverige är ett så litet land att det inte räcker att lansera ett spel bara på den svenska marknaden. Du måste nå ut globalt direkt, säger han.

Intresset för The Game Incubator har varit stort redan från starten och i dag deltar 16 företag i inkubatorsprogrammen. En av deltagarna är Pontus Lindgren, som jobbade på Ericsson när han bestämde sig för att satsa helhjärtat på sin passion för spel och starta eget.

– Jag sparade ihop tillräckligt med pengar för att ha råd att starta eget och sa sen upp mig, berättar han. 

Året på inkubatorn har gett honom många lärdomar.

– Jag hade en väldigt grandios idé om vad jag skulle göra från början, som jag ganska snart insåg inte skulle gå att genomföra. Jag testade en del olika idéer och har jobbat mycket med att utvärdera vad folk vill ha, berättar han.

I dag har satsningen burit frukt. Pontus Lindgren har skrivit kontrakt med spelföretaget MIG om att ta fram ett nytt digitalt quizspel.

En annan deltagare är Robin Lindh Nilsson, som driver företaget Carry Castle med fokus på VR, virtual reality. I slutet av maj lanserades en tidig version av VR-spelet Everything must fall, som han tagit fram tillsammans med sin affärspartner Per Fornander.

– Vi har inte byggt vårt företag kring en enskild idé utan mer kring ett koncept. Vi har valt att specialisera oss på VR eftersom det är ett nytt, engagerande medium. Det innebär utmaningar eftersom det är färre som har VR-glasögon, men samtidigt är det en ny marknad så om man gör något bra är det lättare att sticka ut, säger Robin Lindh Nilsson.

En som har satsat på ett mer klassiskt datorspel är Accel Sjöström. Han driver bolaget Pathos Interactive tillsammans med två partner. De är i slutskedet av utvecklingen av strategispelet Bannerman.

– Vi är tre barndomsvänner som alltid har hållit på med olika hobbyprojekt. Vi började med 3D-animationer och spelprojekt vid sidan av studierna, på sommaren och helger, men när vi hållit på med Bannerman ett tag insåg vi att behövde lägga mer tid än så, berättar han.

Efter att ha gjort klart juridikstudierna valde Accel Sjöström att satsa helhjärtat på datorspelsutvecklingen och i höstas gick trion med i The Game Incubator.

– Vi gick med främst för att få tillgång till nätverket och för att hitta investerare. Vi behövde få in externt kapital för att kunna lägga ner den tid som krävdes, och det har vi nu fått, säger Accel.

Att få in ett mer affärsmässigt tänk har också varit en viktig faktor.

– Coachningen vi har fått här har varit jätteviktig. Man får verkligen ett marknadsperspektiv, det är inga hobbyprojekt som drivs här.

Nästa steg för Accel, Robin och Pontus är att nå ut till kunderna med sina produkter. Spel sprids i dag i förstahand via digitala plattformar, bland annat sajten Stream. Att få genomslag bland alla spel som släpps i dag är svårt, och den som lyckas står inför ytterligare en utmaning.

– Det är väldigt svårt att få tag i personal för de företag som behöver anställa för att utöka. Det finns väldigt mycket jobb i dag för utvecklare och vi har svårt att konkurrera med de löneerbjudanden som de stora företagen kan ge, säger Pontus.

Fredrik Örneblad är inne på samma linje.

– Det finns en stor kompetensbrist i dag inom spelutveckling eftersom det länge har saknats utbildningar, säger han.

Men en förändring verkar vara på gång.

– I höst startar till exempel Chalmers sin första utbildning med inriktning mot spel. Jag tror att allt fler börjar inse potentialen i spelutveckling – och att vi i Sverige är otroligt duktiga på detta, säger Fredrik Örneblad.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.