Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
1/7

Spöklika hål i Göteborgs handel i spåren av corona

Intersport, Wasséns och Masai. De senaste sex månaderna har göteborgarna fått se väletablerade butiker stänga en efter en.
Framtiden för Göteborgs allt glesare shoppinggator höljs i dunkel. Men experterna ser ett antal olika scenarier.

Längs butiksstråken i centrala Göteborg ekar lokal efter lokal tom. Lokalerna som tidigare huserat kända varumärken som MQ, Wasséns, Masai, Joy, Flash och Intersport, men också mindre butiker, har bommat igen. Enligt Gabriella Wulff, forskare vid Centrum för konsumtionsforskning på Göteborgs universitet, är det nu man ser den kortsiktiga effekten av pandemin.

– Det är inte konstigt att det blir ett vakuum nu. Den kris som handeln och stadskärnan genomgick tidigare har accelererat, säger Gabriella Wulff.

Men vad som ska hända i stället är osäkert, vilket även experter och personer i branschen nu funderar över.

LÄS MER: Efter 13 år – hon tvingas stänga sin unika butik

LÄS MER: Shoppinggatan går på knäna – nu stänger fler butiker

Och det har slagit över hela spektrumet. Både på Kungsgatan och Fredsgatan, traditionella a-lägen, men också på de gator innanför Vallgraven som blivit mer attraktiva med tiden, som Vallgatan, Södra Larmgatan och Kyrkogatan i takt med att de blivit gå- och gårdsgator. Och så Nordstan. Nedre plan i Femmanhuset är nästan helt tomt på butiker.

”Corona blev ju ett sista andetag”

Coronapandemin och restriktionerna kopplade till den har minskat flödet av människor i innerstan. Avsaknaden av turister, inställda evenemang och ett stängt Liseberg har också slagit hårt. Göteborg & Co har beräknat ett tapp på 14 miljarder för sommaren. Svensk handel beräknar att 30 procent av turismens intäkter ramlar ner i handeln.

Men som Gabriella Wulff påpekar handlar det också om annat som strukturomvandlingen mot ökad e-handel som accelererat. Under juli månad ökade svenskarnas e-handel med 45 procent mot i fjol, enligt Postnords E-handelsbarometer.

Hans Wallenstam, vd och storägare för fastighetsbolaget som bär hans efternamn, med ett stort bestånd i centrala Göteborg är inne på att många hade det tufft redan innan.

– Corona blev ju ett sista andetag för många, säger han.

Men allt är inte pandemins fel. En del tomma lokaler beror på tidigare planerade ombyggnationer, som Kungspassagen på Kungsgatan och Artilleristallarna vid Magasinsgatan.

Sko- och klädförsäljning minskar drastiskt

Framför allt är det sällanköpshandeln, som kläder och skor, som drabbats hårt. Man kanske valde att använda sin gamla vårjacka en säsong till, eller handlade på nätet. Enligt Svensk handels senaste siffror har klädförsäljningen tappat 18 procent mot i fjol. För skor är siffran 32 procent.

– Den delen av handeln som hade bekymmer redan innan corona, i stora drag kläd- och skohandeln, finns mestadels inne i stadskärnor. Vi ser det egentligen genomgående i alla våra siffror att kläder och skor ligger i botten, säger Henrik Ekelund, näringspolitisk expert på Svensk handel i Göteborg.

LÄS MER: Här är butikerna som inte klarat krisen

Branscher som däremot gått bra, som heminredning, byggvaror och livsmedelsbutiker, är ju ofta inte lika centrerade till citykärnan.

Under våren halverades flödet av människor i centrum och under sommaren var den 40 procent. I början av september en flödet i innerstan minus 25 procent, baserat på 18 mätpunkter innanför Vallgraven, enligt Innerstaden.

Omsättningstappet har generellt inte varit lika stort. Enligt Marianne Qvick, ordförande i Centrumhandlarna och som driver Magnussons ur, är en stor konsekvens att fönstershoppandet minskat.

– Det är ju färre kunder, men många av oss har en känsla att de åker in till stan, gör det för att handla, säger Marianne Qvick.

Kontoren avgörande för handeln

Staten var med och gav möjlighet till hyreslättnader för handeln, förutsatt att fastighetsägaren varit med och bidragit. Flera av de mindre handlarna i centrum drivs dock som handelsbolag, och har därför inte varit berättigade till stödet.

– Vi har redan slitit halvt ihjäl oss i butikerna genom att inte anställa några extra utan jobba själva, säger Marianne Qvick

Marianne Qvick driver klockaffären Magnussons ur. Bild: Olof Ohlsson
Marianne Qvick driver klockaffären Magnussons ur. Bild: Olof Ohlsson

Organisationen Innerstaden har försökt stötta sina medlemmar, fastighetsbolag och handlare, men också tjänsteföretag som hyr kontorslokaler. Man har ordnat utbildningar i sociala medier till hur man utformar sin fysiska butik på en mer attraktivt sätt.

Detaljhandelns samspel med kontoren är centralt. När människor arbetat hemma har uteluncherna och shoppingrundan efter jobbet försvunnit. Handeln nära stora bostadsområden har klarat sig väl, men innanför Vallgraven är de boende relativt få.

– Kontoren har varit en av anledningarna till att det varit väldigt tufft under våren, eftersom många arbetat hemifrån. Nu ser vi att kontoren börjar fyllas upp igen. Kontoren är ett otroligt viktigt underlag för city, säger Fredrik Ottosson chef för affärsområde Göteborg på Hufvudstaden.

Fastighetsbolag: nya aktörer på väg in

Nu är fler tillbaka på kontoren, även om det inte är i nivå med innan krisen. Hans Wallenstam tror att de viktiga kontoren åter komma öka i attraktivitet när vi så småningom når ett nytt slags normalläge. Han beskriver kontoren som dragare till deras fastigheterna, och att butikerna tillför något extra.

– Utmaningen för oss är att hålla centrum som ett centrum så att säga, det är ju att hitta spännande saker som händer i våra entrévåningar, så det är attraktivt att sitta med kontor i innerstan.

LÄS MER: Konkursen ett faktum: "Jag är spyfärdig, fruktansvärt"

De tomma lokalerna leder dock inte till någon framtida spökstad, enligt forskaren Gabriella Wulff. De kommer fyllas, om än med ett delvis annat innehåll.

Gabriella Wulff pekar på att hållbarhetstrenden kan leda till etableringar där man lagar kläder eller cyklar, i stället för att rikta sig mot direkt konsumtion.

– Jag tror vi kommer omvärdera handel, från att bara fokusera på konsumtion av produkter till att mer fokusera på konsumtion av service, säger Gabriella Wulff.

Nya verksamheter på gång

Hans Wallenstam. Bild: Per Wahlberg
Hans Wallenstam. Bild: Per Wahlberg

De fastighetsbolag GP talar med säger en trög vår och sommar nu för förhandlingar med intressenter.

– Vi har samtal med flera nya aktörer och några kommer öppna nu under hösten. Det tar lång tid att etablera ett nytt varumärke, man diskuterar det väldigt länge och de överväger det noga innan de etablerar sig, säger Vasakronans regionschef Kristina Pettersson Post.

Fredrik Ottosson på Hufvudstaden, med stort bestånd i framför allt Nordstan, tror på en bredare mix och ökat fokus på kultur och service i centrum.

– Där det tidigare varit väldigt mycket mode och skor tror vi att en större mix ger en mer intressant upplevelse, säger Fredrik Ottosson.

LÄS MER: Hans Wallenstam om kriser: ”Cash är det viktiga”

Henrik Ekelund på Svensk handel lyfter behovet av extra tjänster i butiken för att öka den fysiska handelns attraktionskraft, som en skräddare på plats, eller att kompetensutveckla personalen.

– Det kommer aldrig att stå still. Det har nog aldrig gått så långsamt som det gör nu. Det kommer vara en utveckling som fortsätter allt snabbare, säger Henrik Ekelund.

Ökat samspel mellan e-handel och fysisk handel

Enligt Gabriella Wulff har de butiker som också vill överleva långsiktigt generellt en del att arbeta på vad gäller flexibilitet, säkerhet och hållbarhet.

Hon säger att den fysiska butiken håller på att få en mer kompletterande funktion till e-handeln, dels att produkterna skickas direkt till kunden från närmaste butik, dels i form av ”click and collect”-verksamhet, där man handlar på nätet och hämtar upp produkten i butiken.

Ett annat sätt är att man erbjuder exklusivitet för kunderna, som att erbjuda extra öppettider för personer inom riskgrupper. Eller ”Live video shopping”, där man låter kunder visas runt i butiken, ta del av erbjudanden och få vägledning genom att sända innehållet live genom olika kanaler.

– Sedan måste man tänka på säkerheten. För att få människor tillbaka behöver man ha ett helt annat säkerhetstänk, inte bara lappar på golvet, utan att man antingen begränsar antalet människor i butikerna, eller att man bygger in mer luft, säger Gabriella Wulff.

Gabriella Wulff tror att handlare i centrum behöver tänka mer på säkerhet och hållbarhet i framtiden. Bild: Hillevi Nagel
Gabriella Wulff tror att handlare i centrum behöver tänka mer på säkerhet och hållbarhet i framtiden. Bild: Hillevi Nagel

Traditionella butiker som inte omfamnar e-handel, teknisk utveckling och ökade krav från konsumenter lär få det tufft framöver. Konsumenterna har högre krav, samtidigt som de allt mer upptäckt e-handeln.

– Det konsumenten upplever som tråkig handel är inte attraktivt och kanske är lättare att göra på nätet, säger Kristina Pettersson Post på Vasakronan.

Tillfällig selfiebutik i centrum

I stället blir det mer upplevelseinriktat, tror de GP pratat med. Som de tillfälliga popup-butiker som återfinns på allt fler ställen, där varumärken hyr in sig i lokaler en kortare period. Ett aktuellt exempel är selfiebutiken ”milajki” i gamla Gillblads på Korsgatan, där man går in och tar selfies och som håller öppet under september och oktober.

– Det är kanske något som jag i min ålder inte riktigt förstår, men det gäller ju att hänga med där. Att man skapar saker som gör det roligt att vara inne i stan, säger Hans Wallenstam.

LÄS MER: "Vi riskerar att få en helt död innerstad"

LÄS MER: Forskaren Gabriella Wulff: Så kan Göteborgs handel påverkas av coronakrisen

Det andas trots allt en optimism på stan, mot hur det var i våras. Kunderna börjar komma tillbaka, nya aktörer poppar upp.

– Det är väldigt viktigt att vi får behålla vår saluhall, behålla våra attraktioner så att människor tycker att det är värt att åka in till stan för där är det annorlunda mot de andra handelsplatserna, säger Marianne Qvick

– Mitt företag har levt i över 150 år i stan, så vi tror att vi klarar det här också.

Missa inte det senaste från GP Ekonomi!

Nu kan du få alla våra ekonominyheter, reportage och analyser som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Ekonomi. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.