Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Det är sommarjobbarnas marknad i år, enligt Företagarna.

Sommarjobbare letar på fel ställen

Ökad jakt på kompetens gör att det är sommarjobbarnas marknad i år. Men samtidigt letar arbetsgivare och jobbsökare efter varandra på olika ställen.

- Årets rapport ger en tydlig bild att det är sommarjobbarens marknad. Företagens största hinder för tillväxt just nu är svårigheten att hitta rätt arbetskraft, säger Günther Mårder, vd på Företagarna.

Branschföreningen drar slutsatsen i rapporten "Jakten på sommarjobbarna". I grunden handlar det om att det råder kompetensbrist på arbetsmarknaden i Sverige.

- Väldigt många av dem man är ute efter finns redan i en anställningsrelation. Det skapar en svårighet på arbetsmarknaden, säger Mårder.

Missar varandra

Men det handlar inte bara om arbetskraftsbrist. Det finns också en matchningsproblematik. Företagarna och de som söker sommarjobb letar efter varandra på olika platser. Jobbsökare letar främst i offentlig sektor eller på storföretag – men enligt Företagarna finns majoriteten av sommarjobben i småföretagen.

Dessutom visar undersökningen att närmare hälften av de arbetssökande ser Arbetsförmedlingen som en viktig kanal för att hitta jobb. Men bara var femte företagare tänker använda myndigheten vid rekrytering.

- Det finns en överhängande risk att många fruktsamma matchningar mellan arbetstagare och arbetsgivare går om intet. Det finns en övertro hos unga människor till Arbetsförmedlingens förmåga, säger Mårder och tillägger att företagare har "tråkiga erfarenheter" av Arbetsförmedlingen och därför väljer privata alternativ eller själva löser rekryteringsprocessen.

Scandic mer offensiva

Enligt undersökningen behöver 80 procent av företagen inom hotell- och restaurangbranschen säsongspersonal någon gång under året.

Nordens största hotellkedja, Scandic, delar bilden över att konkurrensen kring "talangerna" har ökat de senaste åren. Som en följd har bolaget i år satsat på en "mer offensiv och proaktiv rekryteringsstrategi" jämfört med tidigare.

Och när det gäller frågan om vilka kanaler som bolaget använder för rekrytering ger Scandics HR-direktör Henrik Dider följande svar:

"Vi använder i allt större utsträckning sociala medier, både Facebook och Instagram, i kombination med mer traditionell platsannonsering. Dessutom är det så att de extraanställda vi redan har i dag tipsar i sina nätverk om positioner hos oss", skriver han.