Snapchat rasar efter förlustsiffror

Snapchat-aktien rasar med 24 procent i New York-börsens efterhandel. Företaget redovisar en förlust på 2,2 miljarder dollar.

ANNONS
|

Den första kvartalsrapporten sedan Snap, företaget bakom Snapchat, börsintroducerades motsvarade inte analytikernas förväntningar.

Antalet personer som dagligen använder Snapchat har ökat med 36 procent till 166 miljoner det första kvartalet i år, jämfört med första kvartalet i fjol. Det betyder att ökningen av användare har minskat – fjärde kvartalet i fjol ökade antalet användare med 48 procent.

Lägre än väntat

Analytikerna från två olika företag har väntat sig att Snapchat-appen skulle nå 169 miljoner respektive 173 miljoner dagliga användare.

Snap redovisar en förlust på 2,2 miljarder dollar, motsvarande över 20 miljarder kronor. Omsättningen var 150 miljarder kronor, vilket var lägre än förväntningarna.

ANNONS

Samtidigt växer Snapchat fortfarande snabbare än den största rivalen Facebook, som hade en ökning av användare med 18 procent första kvartalet. Även Twitter låg lägre, med 14 procents ökning.

Facebook har tagit upp kampen mot Snap genom att erbjuda liknande tjänster på Instagram, bildappen som det sociala nätverket äger. Instagram Stories – ett format som liknar Snapchat – når 200 miljoner användare dagligen, enligt Facebook.

Lanserades 2012

- Du måste vara trygg med att folk kopierar dig om du gör bra saker. Men bara för att Yahoo har en sökruta betyder det inte att de är Google, svarar Evan Spiegel, vd för Snap, på frågan om Facebook kan konkurrera ut Snapchat.

Facebook har en gång i tiden bjudit tre miljarder dollar för att köpa Snapchat.

Snapchat lanserades 2012 som en mobilapp där användarna kunde skicka foton som försvann efter att mottagaren tittat på dem.

Börsintroduktionen för Snap den 2 mars i år var den största för ett amerikanskt techbolag sedan Facebook gick in på börsen 2012.

TT-AFP-Reuters

ANNONS