Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Vings nordiska verksamhet kan räddas. Bild: Johan Nilsson/TT

Snabb affär kan rädda Ving

Svenska Ving går att rädda från ägaren Thomas Cooks konkurs.
– Men då gäller det att sälja av kvickt som ögat, säger konkursexperten Rolf Åbjörnsson.

Britterna har en annan syn på konkurs än svenskar, enligt Rolf Åbjörnsson, mångårig konkursförvaltare. De undviker oftast konkurs och förvisar bolag med problem till en företagsrekonstruktion i stället. Han beskriver deras konkursrätt som mer fyrkantig där friska värden i en konkursad koncern allmänt sett riskerar att förstöras i större utsträckning än i Sverige.

– Så det är illavarslande att man satt bolaget i konkurs, man gör bara inte det i Storbritannien, säger han.

Fixar det här

Thomas Cook-koncernen beskrivs som finansiellt komplex och det kan bli svårt att skilja av delar om de hänger ihop för mycket. Men å andra sidan, baserat på de företag som är inkopplade att reda ut konkursen, revisorsjätten KPMG och välrenommerade amerikanska konkursrådgivaren Alix Partners, finns möjligheten att rädda de välmående delarna av resejätten, som svenska Ving, enligt Åbjörnsson.

– Finns kommersiella möjligheter kommer de att fixa det här, det är jag bergis på, säger han.

Men det brådskar, för varje dag som går solkas varumärket ner och resenärerna lär inte stå i kö för att köpa en Vingresa. Annars dras de välmående dotterbolagen med.

– Det borde gå att sälja om man gör det väldigt snabbt, säger Åbjörnsson.

Potentiell köpare

Och i alla fall så sent som i våras fanns köpare till den nordiska delen av Thomas Cook. Då visade svensktyska riskkapitalbolaget Triton sitt intresse.

Ving Sverige har de senaste åren varit lönsamt, men vinsterna har krympt, visar årsredovisningarna. För den samlade nordiska rörelsen, Thomas Cook Northern Europe, blev verksamhetsåret 2017/2018 det bästa i bolagets historia, skrev bolagsledningen i årsredovisningen.

Men sedan dess har den svenska och nordiska reseverksamheten, precis som många av konkurrenterna, drabbats av försämrad reslust och lönsamhet till följd av den rekordvarma sommaren, miljömedvetna turister och en svag svensk krona.

Rättad: I en tidigare version fick Triton fel beteckning.

Olle Lindström/TT

Ving Sveriges resultat i siffror (miljoner kronor).

År Intäkter Rörelsevinst 2014/15 5 487 300 2015/16 5 949 266 2016/17 6 227 281 2017/18 6 636 121 Källa: Ving Sveriges årsredovisning