Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Smarta klockor är på uppsving. Men det kommer aldrig att bli en succé som surfplattan och mobilen tror analytikern Niklas Fröberg. Arkivbild.

Smarta klockor växer – men succén uteblir

Försäljningen för smarta klockor väntas växa kraftigt i Sverige de kommande åren. Men det är tveksamt om produkten någonsin kommer att bli en säker kassako för IT-jättarna, enligt teknikexperten Ida Lindkvist.

På bara några år har en rad smarta klockor lanserats på världsmarknaden. Men trots det breda utbudet och de många funktionerna – som att räkna steg, ringa och sms:a – har produkten fått ett svalt mottagande på marknaden.

Dessutom har tillverkarna själva tagit sig en funderare om klockorna någonsin kommer att slå igenom, enligt Ida Lindkvist som är teknikexpert och redaktör på Apple-sajten 99mac.

- Det har varit lite stiltje på marknaden det senaste året. Branschaktörer har sagt att marknaden inte har varit redo för produkten och att de kommer att lägga ner klockprojekten ett tag tills de blir större, säger hon.

I våras gick till och med vd:n för en av de stora tillverkarna, Huawei, offentligt ut med att ifrågasätta vad smarta klockor ska vara bra för när det finns smartphones, enligt 99mac.

Urstark tillväxt

Men med det sagt står marknaden inte helt stilla. I exempelvis Sverige har marknaden vuxit tvåsiffrigt under första halvåret, jämfört med samma period i fjol. Samtidigt väntas tillväxten fortsätta längre fram, förklarar Niklas Fröberg, analytiker på undersökningsföretaget Gfk.

- Det beror dels på att träningsfunktionerna har blivit mer populära i takt med en ökad hälsotrend. Samtidigt har klockornas batteritid ökat medan de har fått snyggare och mer stilren design, säger han.

Nyligen skrev analysföretaget Gartner i en rapport att smarta klockor är på uppsving och om fyra år väntas den globala försäljningen ha dubblerats. Apple Watch utgör än så länge större delen av marknaden, men över tid spås konkurrenter som Asus, Huawei, LG, Samsung och Sony ta större marknadsandelar.

Men trots de högre volymerna tvivlar Lindkvist på att de smarta klockorna någonsin kommer att bli en kassako för storföretagen.

"Höga förväntningar"

- Det har varit mycket hajp kring de smarta klockornas potential att dra in massor av pengar. Men jag tror inte att det blir så. Vi är fortfarande långt ifrån att köpa smarta klockor som man köper mobiler eftersom det är ett tillbehör som inte alla behöver, säger hon.

Dessutom måste de smarta klockorna fortsätta konkurrera med traditionella klockor vad gäller batteritid och utseende, enligt Lindkvist.

Även Fröberg på Gfk är tveksam till de smarta klockornas genomslagskraft.

- Jag tror inte att klockorna kommer att bli som en surfplatta eller mobiltelefon som finns i varje hem. Det är något som lockar en viss konsumentgrupp.

Inte ens ett lägre pris skulle räcka för att locka den breda massan, tror Fröberg.

- Jag är skeptisk till att det skulle driva marknaden. I nuläget kan många tänka sig att betala mycket mer för en vanlig klocka, så jag tror inte att priset är ett hinder.