Smaksatt vatten - en storsäljare

ANNONS
|

Utbudet ökar och konkurrensen hårdnar. Marknaden för kolsyrat smaksatt vatten har exploderat. I Sverige har utbudet mer än fördubblats de senaste åren och flaskvatten omsätter i dag över en miljard kronor.

Vatten är den snabbast växande dryckeskategorin och om tillväxten fortsätter i samma takt kommer vi att köpa mer vatten än läsk år 2015. Detta trots att det svenska kranvattnet håller minst lika hög kvalitet och kostar ungefär ett öre per liter.

I början på 90-talet fanns tre ledande vattenmärken i Sverige. Carlsberg dominerade med varumärkena Ramlösa och Vichy Nouveau. Därefter kom Spendrups Loka. Men kring millennieskiftet berikades Loka med kreativa smaker och Spendrups satsade stort på marknadsföring. Loka blev marknadsledare på den svenska vattenmarknaden.

ANNONS

Nya produkter på väg

Tills i år. Carlsberg har nästintill slopat Vichy Nouveau och slagit ihop sina två varumärken. Bryggerijätten satsar nu stort på Ramlösa som, 300 år gammal, åter tagit täten i det svenska vattenkriget.

I år har Carlsberg investerat 52 miljoner kronor på vatten, öppnat en ny källa och köpt två nya flaskblåsningsmaskiner.

Helt nya produkter - bland annat riktade till barn - är också på väg.

Från den nya källan framställs Ramlösa Stilla, utan bubblor. Men även smaksatta produkter; Ramlösa Plus och en "greppvänlig" Ramlösaflaska för barn. Efter tillsättning är det inte längre vatten i flaskorna. Ur dem rinner near water.

- Det är en nyttigare form av läsk eller ett mer smakrikt vatten, beroende på hur man ser det. Vi tillsätter naturlig sötning. Det här är ett sätt för oss att bredda sortimentet, säger Ann-Louise Kämpe, informationschef på Carlsberg.

Den naturliga sötningen heter natural fruit sweetener och består av tre olika sockerarter däribland sackaros som finns i vitt strösocker.

Caroline Ekman, informationschef på Spendrups, berättar att Loka inte har någon near water-variant. Ännu.

- Men vi sneglar på sådana produkter.

Livsmedelsverket har bestämmelser för flaskvatten. Verket måste till exempel godkänna ett mineralvatten. Men, förutom färgen, var går nu gränsen mellan smaksatt vatten och sockerfri saft?

ANNONS

Miljövänligt kranvatten

Torbjörn Lindberg, statsinspektör:

- Det finns inga regler för det från vår sida. Där emot har företagen själva dragit den gränsen och inte tillsatt socker eller konserveringsmedel i sina vattenprodukter. Men generellt får beteckningen inte vara vilseledande.

Den gränsen utmanas nu genom near water-varianterna.

Torbjörn Lindberg säger att kranvatten aldrig är sämre än flaskvatten. Det är miljövänligt eftersom det levereras i ledningar med självfall och rinner ända hem till användaren.

- Vi har oerhört bra och rent kranvatten. Det är dessutom alltid dagens vatten man dricker. Det har inte transporterats och stått på någon hylla i tre veckor, säger Fredrik Vinthagen, kommunikationschef på Svenskt Vatten.

ANNONS