Smågodis för stora pengar

ANNONS
|

Att gå runt i butiken på Östra hamngatan är lite som att träda in i Willy Wonkas chokladfabrik. Det är lätt att bli yr av intryck och dofter. Från golv till tak trängs godis och dricka i alla möjliga och omöjliga smaker. Lösgodishyllan sträcker sig genom halva butiken och varenda behållare är fylld till brädden med gelé, lakrits, choklad och karameller. Keivan Zandesh, ägare och grundare, går runt i butiken och rättar till några förpackningar som ligger fel.

- Sådant gör mig verkligen förbannad. Jag har jättestort kontrollbehov. Det ska vara raka rader och påfyllt hela tiden, säger han.

Han har fullt upp med att öppna nya butiker. Masthugget, Linnégatan och Avenyn hör till de områden där nya 4-gottbutiker poppar upp. Samtidigt lanserar Keivan Zandesh en serie butiker med yoghurtglass.

ANNONS

- Jag sålde av flera butiker för några år sedan och tänkte satsa på Östra hamngatan bara, ta det lite lugnare. Men jag är inte en kille som tar det lugnt. Jag älskar mitt jobb för mycket. Så nu kör jag för fullt igen.

Egentligen ville Keivan Zandesh bli ridlärare. Men för över 20 år sedan startade han istället en liten kiosk i Uddevalla där han bodde då.

- Jag visste ingenting om branschen och den första dagen hade jag en dagskassa på 24 kronor.

Sedan dess har det hänt en del. Butiken på Östra hamngatan omsatte förra räkenskapsåret drygt 21 miljoner och har 13 anställda. Varje vecka säljs tre ton godis här. Att just han har lyckats tror han beror på att han är noga med att ha färskt godis, har koll på godisbranschen och tar in ovanliga sorter som inte finns på så många andra ställen.

- Nu är vi en så stor aktör att många leverantörer kommer först till mig med nyheter. Det gör att jag kan vara först med det senaste från andra länder och så.

Nästan 17 kilo godis per person och år trycker vi i oss i Sverige. På 1960-talet låg den siffran på 6,7 kilo. Debatter om kolhydrater och e-nummer verkar inte ha minskat svenskarnas sötsug. Det kan tyckas motsägelsefullt, men Keivan Zandesh tror att de flesta släpper på hälsotänket när de köper sötsaker. Han får sällan frågor om vad godiset innehåller.

ANNONS

- Folk bryr sig mycket om hälsa och så, men sedan kommer de in här och ser hur många sorter vi har och så går de ändå ut med en full påse, säger han med ett leende.

I hans ursprungsland Iran har det tidigare varit ovanligt med den typ av godiskonsumtion som finns här, berättar han. Men de senaste åren har det ändrats.

- Lösgodis är jättestort i Iran och går att köpa på många ställen. Annars är ju det väldigt förknippat med Sverige, och många turister blir överraskade när det kommer in i butiken och ser att man får plocka själv.

Marknadsföring är något som 4-gott satsar mycket på. Facebooksidan uppdateras ständigt med nya erbjudanden och sedan en tid tillbaka finns också en app att ladda ner från appstore. På bildsajten Instagram flödar det över av godisbilder med hashtag 4-gott. Man har också ordnat godisregn och slängt ut två ton godis från butikens tak, vilket skapade en uppståndelse som annars brukar förknippas med pojkbandskonserter. Dessutom sponsrar man olika föreningar, och evenemang som Göteborgsvarvet.

- Jag har inte suttit och räknat och tänkt ut en strategi, utan går på magkänslan. Men när det gäller Facebook så var jag motståndare privat. Det var mina vänner som fick övertyga mig om att det är viktigt att finnas där, och det lönar sig ju verkligen att göra det, säger Keivan Zandesh.

ANNONS

Framöver kommer han ha fullt upp med att öppna nya butiker. Redan idag arbetar han från sju till nio, varje dag året runt.

- Jag har inga planer på att sakta ner. Jag vill fortsätta växa, och godis kommer folk alltid vilja ha, oavsett vad som händer.

4-gott

Vad: Godis-, tobaks-och souvenirbutik

Omsättning: 21442000

Resultat efter finansnetto: 2338000

Antal anställda: cirka 20 totalt

ANNONS