Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
I det långa loppet är det svårt för ett framgångsrikt företag att inte ha nöjda kunder och anställda, skriver Torbjörn Isacson.

Torbjörn Isacson: Slutet för Handelsbanken som vi känner den

Onsdagens besked är slutet för Handelsbanken som vi känner den.
Sannolikt gillas det mer av aktiemarknaden än av en del kunder och anställda.

Det här är en krönika. Ställningstaganden är skribentens egna.

Att 180 av 380 kontor ska bort är en fullständig omsvängning mot vad banken sagt i alla år. I samband med de stora neddragningar som skedde så sent som förra hösten när banken skulle minska centrala kostnader och på en del utländska marknader talade vd Carina Åkerström om att kontoren var en otroligt finns intäktskälla med hög effektivitet.

Kontoren sades ligga bakom en stor del av intjäningen, medan andelen av kostnaderna var låg. Att kunna möjliggöra fysiska möten bredvid det digitala ansågs väldigt viktigt.

Redan då hade antalet lokala kontor, som varit grunden för den speciella så kallade Handelsbanksandan, minskat med 20 på ett år.

LÄS MER: Handelsbanken stänger kontor

LÄS MER: Handelsbankens nedstängda kontor kan bli hårt slag mot äldre

Corona har skyndat på utvecklingen

Nu talas om att kundernas digitalisering nått en punkt där banken kan ta ett nytt steg i utvecklingen. Och många av bankens ”kärnkunder” har allt mer avancerade behov i sina personliga möten.

Det ligger säkert en hel del i det. Sannolikt har coronapandemin också skyndat på utvecklingen, där många äldre kunder dragit sig för att gå till banken och tvingats hitta andra lösningar. Med tanke på att det handlar om 1000 anställda på 180 kontor så är det små kontor med mer begränsade resurser som försvinner.

Skulle Handelsbanken visa sig gå för hårt fram på en del platser så kan det öppna för en del lokala sparbanker att flytta fram positionerna. De banker som bildade Swedbank blev visserligen mer centralstyrda från Stockholm och hamnade på ett fatalt stickspår i Baltikum, Ryssland och Ukraina.

LÄS MER: Nordiska Kompaniet startar e-handel

LÄS MER: Bottenbetyg för Volvos flaggskepp i brittiskt test

Monterar också ner personalförmåner

Men i de lokala sparbanksrörelserna finns fortfarande det perspektiv som länge styrt även Handelsbanken, där principen varit att kunderna ska vara synliga från kyrktornet. Det är också den styrka som Handelsbanken ständigt fört fram, bland annat när banken i samband med halvårsrapporten mitt i en coronapandemi redovisade kreditförluster som var de lägsta på mer än tio år.

Samtidigt som kontorsrörelsen dras ned kraftigt så slutar Handelsbanken med en annan av de centrala punkter som byggt upp den speciella andan i banken: avsättningarna till personalstiftelsen Oktogonen.

De senaste åren har det inte blivit några avsättningar dit, och framöver är det definitivt slut.

LÄS MER: Thomas Pikettys hårda kritik mot Sverige: kräver höjda skatter

Många har blivit miljonärer

Strukturen att alla anställda fått lika mycket oavsett position har gjort många trotjänare till mångmiljonärer. Samtidigt har Oktogogen genom åren kunnat bygga upp ett stort aktieägande i Handelsbanken, och är idag en av de största ägarna. Men när det inte kommer in några nya pengar kommer det innehavet successivt att behöva monteras ned.

För många kunder och anställda kommer beskeden på onsdagen inte att vara särskilt populära. Aktiemarknaden har länge dock ifrågasatt det rimliga i att ha så många små kontor runtom i landet, där lönsamheten på sina håll har blivit allt mer ansatt i takt med digitaliseringen. Aktieköparna ser snarare att ett styre med starka regionchefer till slut brutits i en bank som länge haft problem med sina kostnader, och att den inslagna vägen med kraftfulla it-satsningar ger resultat.

Att bankledningen förr eller senare var tvungen att agera var väntat, även om onsdagens besked var mer dramatiskt än vad som förväntats i en bank som brukar agera mer försiktigt.

I det långa loppet är det svårt för ett framgångsrikt företag att inte ha nöjda kunder och anställda.

Förhoppningsvis lyckas Handelsbanken med den balansgången med de kunder och anställda som blir kvar.

Missa inte det senaste från GP Ekonomi!

Nu kan du få alla våra ekonominyheter, reportage och analyser som en liten notis direkt till din telefon.

Klicka på följ-knappen här intill vid taggen Ekonomi!