Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer
Järnvägslinjen mellan Luleå och Narvik, här i närheten av Kiruna. Arkivbild. Bild: Fredrik Sandberg/TT

Slut med nattåg från Göteborg till Norrland

Om ett knappt år är det slut med nattågen från Göteborg till Jämtland och övre Norrland. Det är en följd av att norskägda tågoperatören Vy tar över trafiken. Trafikverkets beslut svider för SJ som dock behåller delar av nattågstrafiken norrut.

Två operatörer lämnade in anbud på att köra nattågen på sträckan Stockholm–Luleå–Narvik 2020–2024.

Anbudet från Vy Tåg AB (tidigare Tågkompaniet), som ingår i Vygruppen ägd av norska staten, låg lägre än det från konkurrenten SJ AB.

– Det var en ren prisfråga, säger Anna Fällbom, enhetschef på Trafikverket, till TT.

I sina anbud har operatörerna ställt intäkter mot kostnader och uppskattat hur mycket statlig ersättning som behövs för att få affären att gå ihop.

– För övre Norrland begärde Vy en lägre ersättning än vad SJ gjorde, konstaterar Jan Kyrk, affärschef på SJ.

Personal byter

En följd av beslutet är att när avtalet börja i mitten av december i år så slutar nattågen norrut att rulla från Göteborg.

Nu går det nattåg från Göteborg till flera platser i Jämtland och norra Norrland som Östersund, Åre, Luleå och Kiruna. Men inte så länge till. Efter att tågbolaget Vy tåg AB tilldelats sträckan Stockholm-Narvik, meddelar SJ att Göteborgs nattågstrafik norrut kommer att upphöra.

– Vi tycker att det har varit bra, men det går inte att fortsätta nu när trafiken har delats upp, säger Jan Kyrk till SVT.

Han fortsätter:

– Vi tycker att det varit viktigt att kunna upphandla sträckor från Göteborg också, och vi tryckte på det i våra samtal med Trafikverket. Men vi har samtidigt förståelse för att det inte gick, säger Jan Kyrk.

Den nya trafikperioden börjar den 13 december. Möjlighet finns att förlänga den i två år till 2026.

SJ har kört övre Norrlands nattåg sedan 2008. Trafikverkets beslut påverkar SJ:s verksamhet i Luleå, Umeå, Sundsvall och Gävle. Vid tidigare operatörsbyten har det normala varit att en del personal helt enkelt bytt arbetsgivare.

– Vi ska göra absolut allt för att hjälpa dem (Vy Tåg) i gång. Vi får försöka vinna nästa upphandling som kanske är om redan fyra år, säger Jan Kyrk till TT.

Vy Tåg kommer att köra två nattåg tur och retur Stockholm–Narvik med anslutning från Luleå samt dagtrafiken mellan Luleå och Narvik.

Exotisk sträcka

I förra veckan listade brittiska The Guardian de bästa sovtågen i Europa. Artikeln toppades av sträckan Stockholm–Narvik beskriven som "en 20-timmars odyssé från huvudstadens centralstation till polcirkelns vildmark och vidare till den norska staden Narvik". Tidningen noterar att midnattssolen på sommaren innebär att resenärerna ser mycket mer än normalt på nattåg.

TT: Är det en prestigeförlust för SJ att tappa sträckan i övre Norrland?

– Det är klart att vi väldigt gärna vill köra den här trafiken. Vi tycker verkligen att det är jättetråkigt att vi inte får fortsätta ha uppdraget, svarar Jan Kyrk.

Han gläds i stället åt att Trafikverket låter SJ köra vidare med nattåg på sträckan Stockholm–Åre–Duved i Jämtland. I sommar tar SJ dessutom över ansvaret för trafiken Storlien–Trondheim, vilket öppnar för dagtåg och nattåg mellan Jämtland och den norska sidan.

Lars Pedersen/TT

Vy Tåg AB kommer att sköta nattågstrafiken till övre Norrland och Jämtland. Arkivbild. Bild: Jan Collsiöö/TT

Nattågen till övre Norrland går med två dagliga avgångar mellan Stockholm och Narvik i vardera riktningen. Till och från Jämtland gått ett nattåg i vardera riktning dagligen mellan Stockholm och Duved.

För avtalsperioden 2020–2024 har Trafikverket tilldelat Vy Tåg AB uppdraget Stockholm–Narvik och SJ AB uppdraget Stockholm–Duved.

Vy Tåg (tidigare Tågkompaniet) är ett svenskt bolag som ingår i den norska transportkoncernen Vygruppen, ägd av den norska staten genom Samferdselsdepartementet. SJ ägs av den svenska staten.

Den nya trafikperioden inleds den 13 december i år och sträcker sig fram till 14 december 2024. Möjlighet finns till en förlängning av perioden med upp till två år.

Källa: Trafikverket