Skuldhandeln ger klirr

ANNONS
|

Mitt emot stormarknaderna Willys och Ica Maxi på Mölndalsvägen har Prioritet Inkasso sitt kontor. Åtta av tio kronor som flyter in till företaget är ren vinst. Hemligheten är en kombination av traditionell inkassoverksamhet och fakturabevakning.

Nyligen gick Prioritet ut i en påkostad reklamkampanj i TV4 och erbjöd sig att köpa fakturor. De företag som nappar lockas av möjligheten att få in pengar snabbt.

Marginalerna är goda och det bidrar till den höga lönsamheten hos Prioritet Inkasso.

Att kombinera olika verksamheter där pengar hanteras är vanligt i inkassobranschen.

Men enligt vice vd Peter Borgkvist är Prioritet Inkasso mer renodlat än flertalet konkurrenter.

ANNONS

–Vi koncentrerar oss på det vi kan bäst, säger han.

Vill göra rätt för sig

Prioritet ägnar sig åt viss handel med gamla fordringar, men det är en mindre del av verksamheten, enligt Peter Borgkvist.Kunderna är stora och medelstora företag och bland gäldenärerna (de som är skyldiga pengar) finns både företag och privatpersoner.

Den som någon gång varit sen med att betala en parkeringsbot kan ha fått ett kravbrev från Prioritet Inkasso, som har parkeringsbolag på kundlistan.

”En glad gäldenär är en bra gäldenär” lyder det motto som grundaren och ägaren Nils Wiberg formulerat.

–Det är ytterst få av dem som inte betalar som inte vill göra rätt för sig, säger Peter Borgkvist.

Kravbreven från Prioritet Inkasso tar uppenbarligen skruv. Nio av tio fordringar drivs in, vilket är den bästa siffran i branschen, enligt Prioritets ledning. Avbetalningsplanerna är vanliga. Men det betyder inte att Prioritet Inkasso är generösare mot de skuldsatta än vad konkurrenterna är. Kundernas vilja att skriva av nya skulder är ”högst begränsad”, enligt Peter Borgkvist.

Nej till snabblån

Om pengarna trots påstötningar inte flyter in överlämnas ärendet normalt till kronofogden. Blir det tvist om en fordran kan tingsrätten kopplas in.

Peter Borgkvist säger sig var noga med att följa inkassolagen och andra regelverk.

ANNONS

–Man kan inte hitta på så mycket egna vägar.

Den som anser sig orättvist behandlad har möjlighet att klaga hos Datainspektionen, som är den övervakande myndigheten.

Även Prioritet Inkasso har fått en del klagomål på sig. I snitt rör det sig om mindre än ett ärende per år, enligt bolagets jurist David Utter-Laurell.

–Vi gör också våra misstag. I de fall vi gjort det rättar vi till det skyndsamt, säger han.

Prioritet har valt bort verksamhet som man betraktar som oetisk, till exempel att erbjuda sms-lån.

–Sms-lån är som att sälja knark till ungdomar.

Indrivning av sjukvårdsräkningar är ett annat område som bolaget inte velat befatta sig med.

–Vi vill inte sitta och driva in vårdskulder där den ensamstående mamman haft svårt att betala sina patientavgifter, säger David Utter-Laurell.

”Inte till salu”

Prioritet grundades av Nils Wiberg, tidigare inkassochef hos Nordea (tidigare Nordbanken) för 30 år sedan.

De flesta av de större inkassobolagen ingår i dag i internationella bolagsgrupper men Prioritet har förblivit ett svenskt familjeföretag.

Ägaren Nils Wiberg har fått flera påstötningar om att sälja bolaget.

–Vi är inte till salu, säger David Utter-Laurell.

Intäkter: 255 miljoner

Vinst före skatt: 196 miljoner

Huvudkontor: Göteborg

Anställda: 80

Eget kapital: 800 miljoner.

Vd, ägare och grundare: Nils Wiberg.

Bolag i gruppen: Prioritet Inkasso, Prioritet Capital, Prioritet Finans och Euro Finans (Lund).

ANNONS