Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
1/4

SKF och Lindex väljer bort hamnen

Företag har tröttnat på konflikten. SKF väljer Tyskland och Nederländerna i stället.

Att konflikten mellan APM Terminals och Hamnarbetarförbundet får konsekvenser för de företag som använder hamnen för export och import är inget nytt. Men under ett pressmöte på Västsvenska handelskammaren på fredagen gick flera företag öppet ut med att de nu väljer andra hamnar i stället.

– För oss som är ett Göteborgsföretag, och har varit det i hundra år, är det väldigt tråkigt att vi har den här hamnen och så kan vi inte använda den, säger Theo Kjellberg, presschef på SKF.

LÄS MER: ANALYS: Sista striden i hamnkonflikten

30 procent av produktionen

Enligt honom har SKF tidigare skeppat ut 30 procent av sin Göteborgsproduktion via hamnen. På grund av konflikten fraktas merparten av godset redan nu med lastbil till andra hamnar och framöver kommer det att gälla hela exporten.

– Vi har styrt om så att allt ska gå via Hamburg, Rotterdam och Bremen, säger Theo Kjellberg.

LÄS MER: Hamnkonflikten i Göteborg ger ny lagstiftning

Varberg och Malmö

Lindex hör också till de företag som på senare tid valt bort Göteborgs hamn till förmån för hamnarna i Varberg och Malmö. De senare har dock avsevärt lägre kapacitet, och även Lindex sneglar därför mot hamnarna på kontinenten.

– Cirka 90 procent av vårt flöde går via Göteborg. Då är det väldigt viktigt att det finns en fungerande hamn här. Långsiktigt får vi titta på om Göteborg är rätt läge för vårt produktionscenter, säger Maria Fransson, transportchef på Lindex.

"Nästan absurt"

Kemi- och färgtillverkaren Akzo Nobel, hör också till de som reagerar. Tidigare har kemikalier från deras fabrik i Örnsköldsvik fraktats med tåg till Göteborgs hamn. Den biten går nu till Gävle i stället, och även vad gäller produktionen från fabrikerna i Bohus och Stenungsund letar man efter alternativa hamnar.

– Det är nästan absurt att vi har en stor exportindustri och en jättebra hamn som är Nordens största och så blir den inte en konkurrensfördel, säger Lars Andersson, Nordendirektör på Akzo Nobel.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.