"Skapa nytt köpstråk i city"

ANNONS
|

Detaljhandeln i Göteborgsregionen omsatte förra året 47 miljarder kronor. Det är en tillväxtökning på 8,4 procent jämfört med året innan. Det visar siffror från organisationen Svensk Handel. Tillväxttakten är högre än för riket i stort och Allum i Partille har vuxit starkt.

- Allum är ett proffsprojekt, bra lanserat och kommunen har gjort stora investeringar vad gäller kollektivtrafik i området, säger Magnus Kroon, omvärldsanalytiker på Svensk Handel.

"Mentala avståndet långt"

Centrala Göteborg är motorn i regionens detaljhandel. För att det ska fortsätta krävs nya satsningar. En åtgärd som Svensk Handel jobbar med är att knyta ihop området mellan Svenska mässan och Götaplatsen och Avenyn för att skapa ett starkt stråk ner till älven.

ANNONS

- Rent geografiskt är det nära mellan Svenska Mässan och Avenyn, men det mentala avståndet är långt och det beror på att det är dåligt innehåll i området, säger Magnus Kroon.

Kring Svenska mässan pågår mycket aktiviteter och många människor rör sig där. Därmed skulle ett sammanhållet stråk till Götaplatsen bli expansivt och utveckla handeln i Göteborg. I nuläget går city miste om den köpkraften.

- Det är stor köpkraft som finns där i form av alla besökare. Och city får inte fatt i den köpkraften nu. Det är synd, säger Magnus Kroon.

"Öppna ett Harrods"

Hans förklaring är att det inte finns något i kvarteren mellan Götaplatsen och Svenska mässan som lockar konsumenter. Och det vill han ändra på.

- Vi brukar kalla Göteborg för Lilla London. Varuhuset Harrods finns i London men ingen annanstans, varför inte öppna världens andra Harrodsvaruhus i Göteborg?

Om man lyckas med att utveckla kvarteret skulle paradgatan Avenyn också få draghjälp. Svensk Handel vill också förlänga stråket från Östra Hamngatan ner till älven.

Planerna är på idéstadiet men konkreta så till vida att Magnus Kroon och andra på Svensk Handel arbetar med att plantera idéerna hos politiker, fastighetsägare och köpmän.

ANNONS

- Men vad gäller ett Harrods i Göteborg är det än så länge en visionsbild vi har. Men jag tror att ett varuhus kan vara en bra magnet i kvarteret mellan Södra vägen och Götaplatsen, säger han.

Oro för konjunkturen

Handeln går bra, branschen är inne på sitt elfte år av tillväxt och konjunkturen är stark. Trots det visade oktober månads handelsbarometer att optimismen sviktade bland butiksägare och butikschefer. Det finns en oro att konjunkturen nått sin topp.

Men det var inget som oroade dem som samlats på Handelns dag i Göteborg i går. Då utsågs också Årets köpstråk 2007 av Svensk Handel och Göteborgs Köpmannaförbund. I konkurrens med Allum i Partille och 421 i Högsbo utsågs NK Göteborg till Årets köpstråk.

- Det känns underbart bra i det perspektivet att envetet arbete åt samma håll lönar sig, säger Dag Agård, vd för NK.

Juryn skriver bland annat i sin motivering att "NK - drömmarnas tempel, en diamant i city … en tillgång för hela den växande Göteborgsregionen. NK är den utmaning nutiden behöver och därmed en värdig vinnare".

ANNONS