Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Tyska biljättar väntar spänt på domslut om lokala körförbud för dieselbilar i Tyskland. Arkivbild.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Skakigt för biljättar inför dieselbeslut

Tyska biljättar har backat kraftigt på börsen under veckan i väntan på ett domslut som kan leda till lokala körförbud för dieselbilar i landet.

Både Daimler och Volkswagen har fallit med över tre procent på Frankfurtbörsen efter öppningen i måndags. Biltillverkarna väntar spänt på torsdagens utslag i Tysklands högsta förvaltningsdomstol angående körförbud för dieselbilar.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Domstolens beslut kommer dock inte att innebära alltför stora konsekvenser för den tyska fordonsbranschen, enligt bilindustrianalytikern Christer Karlsson, professor vid Copenhagen Business School.

- På kort sikt kan ett förbud ha en negativ effekt på den tyska bilindustrin. Men tidigare skandaler har visat att bolag som Volkswagen snabbt återhämtar sig, säger han.

"Dieseln uträknad"

Att förvaltningsdomstolens besked skulle innebära slutet för dieselbilen tror han dock inte på.

- Dieseln kommer finnas kvar även i framtiden. Och då rejält mycket renare.

Men den analysen delar inte bilanalytikern Ferdinand Dudenhöffer, professor vid universitetet Duisburg-Essen i Tyskland.

- Dieseln nådde sitt bäst före-datum redan för två år sedan. Den snabbt växande el- och hybridbilsteknologin kommer snabbt att göra dieselbilar till en nischprodukt.

Håkan Samuelsson, vd för Volvo Cars, säger att den svensk-kinesiska biltillverkaren kommer att hjälpa de kunder som köpt dieselfordon som kan utestängas från vissa områden, om miljözoner införs. Några summor eller i detalj hur den hjälpen ska se ut vill han inte gå in på:

- Det är för tidigt att prata om. Men självklart kommer vi att hjälpa kunderna till miljövanligare bilar till ett attraktivt pris.

Körförbud överklagades

I de tyska städerna Düsseldorf och Stuttgart, som är säte för Mercedes-Benz och Porsche, har tidigare domslut gett grönt ljus för körförbud för dieselbilar efter att miljöorganisationen Deutsche Umwelthilfe stämt ett antal delstater på grund av den dåliga luftkvaliteten.

Körförbuden överklagades sedan av delstaterna Baden-Württemberg och Nordrhein-Westfalen och har nu nått högsta förvaltningsdomstolen i Tyskland.

- Tyska och även svenska myndigheter har ett ansvar för att erbjuda medborgarna en bra luftkvalité. Jag hoppas att man hittar ett sätt att lösa detta utan att det drabbar kunder som köpt bilar som uppfyllt alla lagkrav men som plötsligt inte ska kunna användas, säger Volvo-chefen Håkan Samuelsson.

Tysklands bilindustri har de senaste åren pressats av flera skandaler. Senast i januari uppdagades att branschens forskningssamarbete EUGT gjort försök med både apor och människor för att bevisa att dieselavgaser är ofarliga.